Den kæmpestore læsedag: Bogstaverne stod i kø for at blive spist på Firkløverskolen
Fredag den 8. september løb FN’s internationale læsedag af stablen, og her til lands går konceptet under navnet “Den Kæmpestore Læsedag”. På Firkløverskolen deltog tre ud af fire matrikler, og der blev læst, filmet, tegnet og skabt kreative indslag af en hjertens lyst - alt sammen grundlæggende baseret på alfabetets 28 bogstaver.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslæokalavis.dk
DET GODE SKOLELIV: Siden 1966 har man fejret FN’s internationale læsedag verden over. Denne dag sættes der fokus på den store betydning læsefærdighed har for både enkeltpersoner og samfundet som helhed. Dagen sætter også spotlight på den udfordring der ligger il at mindst 773 millioner børn og voksne verden over mere eller mindre er analfabeter.
I Danmark handler det om at holde fokus på, at vores børn udvikler stærke læsefærdigheder og holder fast i læsningen livet igennem - også i en tid, hvor vi som samfund oplever, ar børns læsefærdigheder - og selve lysten til at læse bøger - er for nedadgående.
I foråret 2023 landede en læseundersøgelse fra Pirls på bordet hos undervisningsministeren, og det var ikke munter læsning. Her kunne man konstatere, at danske elever var dårligere læsere, end nogensinde før, og deres læseglæde var også i bund.
Læsning i hård konkurrence med pc’ere og smartphones
Samtidig konstaterer Pirls undersøgelse også, at evnen til at læse mellem linjerne og til at forstå underforståede kontekster, også er på vej den forkerte vej. Og i en tid, hvor medierne svømmer over med ‘fake news’, er det også en problematik, man ikke må lukke øjnene for.
Inden nogen svinger sig op til at skælde unuanceret ud til højre og venstre på den danske lærerstand, skal det lige også nævnes, at vores nabolande Sverige og Norge oplever de helt samme tendenser og udfordringer mht. læsefærdigheder og læselyst.
Danske forskere var grundlæggende meget enige om, at elevernes dalende læselyst skyldes, at bogen har fået hård konkurrence om opmærksomheden i fritiden (var der nogen der sagde pc’ere og telefoner?). Den dalende tendens til fritidslæsning var også en af de overvejende grunde til, at elevernes evne til at læse imellem linjerne var blevet dårligere. De øver sig ganske enkelt ikke nok.
Der stod også faldskærmslæsning på programmet. Her er det børn fra 3. årgang, der går i gang med den finurlige øvelse - og de glæder sig helt vildt. Foto: Jim Hoff
Bred vifte af aktiviteter tilpasset elevgruppen
Dermed tilbage til Den Store Læsedag, der naturligvis også skal ses i lyset af de førnævnte udfordringer, hvor læsevejleder Laila Stausbøll, sammen med sine kolleger danskvejleder Malene Ibsen, og læsevejleder Britt Salomon, havde strikket et program sammen for de tre deltagende afdelinger Ikærskolen, Givskud Skole og Søndermarkskolen denne fredag i bogstavernes tegn.
- Vi har afholdt læsedage før, men i år har vi gjort noget ekstra ud af Den Kæmpestore Læsedag. Vi har ekstra meget fokus på læsning og læselyst for at styrke elevernes faglige udvikling. Vi har på et fagmøde forberedt et program, der kan inspirere alle årgange. Der ligger en fast plan/skabelon til alle afdelinger. Da der er tale om børn lige fra børnehaveklassen til og med 9. klasse, er det naturligvis meget forskellige aktiviteter, der er linet op, forklarer Laila Stausbøll og uddyber:
- Eleverne skal quizze, lytte oplæsning, tegne Vitello, lave foldebøger, lave Coraline-dukker, på læseløb, lave faldskærmslæsning, høre rim og remser og meget mere. Nogle klasser bruger hele dagen, mens andre klasser blot har læseaktiviteter et enkelt modul, fortæller Laila Stausbøll.
Kreative indgangsvinkler
Nye indgangsvinkler til læsningen
Hos de store elever på Søndermarksafdelingen arbejdede eleverne med podcast og dramatisk oplæsning af “Hestehuller”, booktrailer og romanarbejde: ud fra romanen “Det år sjælen slår smut” af Jesper Wung-Sung.
- På Givskud Skole benyttede man lejligheden til at bruge læsedagen til en fælles oplevelse for alle børnene på skolen, mens Elkjærafdelingen denne dag fejrede 20-års fødselsdag og derfor havde besluttet at flytte læsedagen til en anden dag. Som udgangspunkt har de fleste elever på de tre matrikler, hvor dagen så er blevet krydret med de her læsetiltag fulgt deres skema denne dagfortæller Laila Stausbøll.
Ved at tematisere og gøre læsning til en fælles ting gives der også mulighed for at krydre læsningen og læselysten med nogle andre og eventuelt mere kreative indgangsvinkler og at give eleverne nogle andre muligheder for at kaste sig over læsningen end den klassiske “Søren og Mette” læsning.
Her har vi fire friske fyre fra 9. årgang, der gør klar til at filme en booktrailer til Jesper Wung-Sungs bog 'Det år sjælen slår smut'. Foto: Jim Hoff
Fra booktrailer til Vitello-tegninger
Avisens udsendte får en guidet rundtur af Laila på Ikærafdelingen, hvor vi er på besøg hos en del klasser. Man kan tydeligt mærke, at der denne dag er andre ting på spil, at der er andre måder at tilgå læsningen på - det summer af liv, glæde og aktivitet, og eleverne viser med glæde og stolthed deres produkter lige fra foldebøger til Coraline-dukker og Vitello-tegninger frem.
Fantastisk at se den tilgang til tingene fra eleverne, der arbejder med glæde og stort mod på denne kæmpestore læsedag. Denne anderledes måde at arbejde med læsning og litteratur kan noget, der mærker man tydeligt.
På Søndermarkskolen løber avisens kulturmedarbejder nede på kunstgræsset ind i en række herlige unge mennesker, der har gang i en videoproduktion, en booktrailer, der er relateret til en roman, de har læst, og inde i håndarbejdslokalerne på Ikær sidder både drenge og piger og producerer dukker.
På indskolingsgangen dukker tre søde piger op med smil så brede som cykelstyr og flasker stolte deres Vitello-tegninger, og inde i 4. klasse sider en gruppe dybt fokuserede børn og øver sig til senere på dagen, hvor de skal læse op for 1. klasserne.
Vigtigt børnene træner læsning hver dag
Lad os blot konstatere, at kan eleverne fastholde gejsten og energien fra denne fine læsedag på Firkløverskolen så er der altså håb forude i forhold til at styrke både elevernes læseevner og læselyst - og det to ting går uvægerligt hånd i hånd.
- Det er vigtigt med læsefærdigheder i stort set alle fag. Vi ved godt, at der i dag er massevis af tilbud til børn i deres fritid, men det er bare så vigtigt, at de får trænet læsning hver dag. Derfor skal vi også sætte alle sejl ind, så vi kan komme i den rigtige retning med læsningen - gerne ved en fælles forstærkning af indsatsen omkring læsning og læselyst, lyder opfordringen fra den rutinerede lærer og læsevejleder.
Eleverne i 6. årgang lavede Coraline-dukker i forbindelse med en bog, de havde læst. Selv knægtene foldede deres kreativitet ud. Foto: Jim Hoff
Forældrene er vigtige rollemodeller
Et kvarter om dagen, gør noget ved sagen, lyder et rigtig godt læseråd - og her de forædlerne simpelthen de vigtigste personer i forhold til deres børns læseudvikling.
Det er i skolen barnet får læseundervisning, helt sikkert. Men som forældre er man topvigtige rollemodeller, når ens barn lærer at læse. Derfor er det helt fortrinligt, hvis man inddrager sine børn i skriftsproglige aktiviteter og viser dem, hvordan man selv læser og skriver i sin dagligdag.
Lad os afslutningsvis her oprulle nogle gode råd angående læsning derhjemme:
- Børn, der er opmærksomme på sproget, er godt rustet til at lære at læse
- Børn, der kender sprogets lyde, før de begynder at læse, er godt rustede til at lære at læse:
- Børn, der får lov til at læse og skrive, får lettere ved at lære at læse
- Børn, som kommer fra hjem, hvor læsning er en del af hverdagen, har bedre forudsætninger for at blive gode læsere:
- Børn, der får læst højt hver dag, har bedre forudsætninger for at blive gode læsere