Welcons ejer: Lad os nu få åbnet vejen til Esbjerg – og lukket vejen fra Kina!
Mellem Give og Brande ligger en af Vejle Kommunes største virksomheder, Welcon A/S, én af verdens største leverandører af stålkonstruktioner til vindmølleindustrien. En virksomhed i stor vækst, men også en virksomhed, der ser ind i en række udfordringer, som det kræver både lokalpolitisk og storpolitisk mandsmod at løse.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
ERHVERV: 2024 blev et år, hvor Welcon A/S for alvor kom i søgelyset, både hos folket, politikerne og kongehuset. Virksomheden, der producerer stålkonstruktioner til vindmølleindustrien, har gennem de sidste 2-3 år oplevet en markant vækst i produktionen efter massive investeringer i millardklassen.
Welcon har i dag 120.000 kvadratmeter under tag, og der er ansat 1000 medarbejdere. Virksomheden har med udvidelsen nu en årlig kapacitet til at bearbejde 200.000 ton stål til vindmølletårne samt yderligere 40.000 ton stål til Stiesdal, Welcons faste samarbejdspartner, i form af flydende off-shore fundamenter. Der er blevet bygget en ny 210 meter lang hal, hvor man maler tårnene.
Med denne markante udvidelse er Welcon den største producent af vindmølletårne i Europa, og måske endda i verden.
Man har i år haft besøg af erhvervsminister Morten Bødskov, kongeparret og statsminister Mette Frederiksen, og i forhold til besøget fra de to politikere bød dagen både på en rundvisning på virksomheden og en god snak om de udfordringer, der presser Welcon – og deres samarbejdspartnere i branchen. Det handler både om noget så lavpraktisk som logistik og ikke mindst storpolitik.
De problematikker vender vi tilbage til.
Mange bump på vejen til Esbjerg
Fredag den 6. december havde virksomheden besøg af folketingsmedlem og medlem af transportudvalget, Kenneth Fredslund Petersen fra Danmarksdemokraterne, og han fik akkurat som de to ministre og kongeparret en guidet rundvisning på virksomheden med ejer og direktør Jens Pedersen i spidsen flankeret af vicedirektør Johnny Skov og tillidsmand Ove Kristensen.
Efter den inspirerende og meget informative rundtur fik Jens Pedersen og Johnny Skov luftet Welcons og branchens udfordringer for Kenneth Fredslund Petersen, der på opfordring af tillidsmand Ove Kristensen havde søgt dialog med virksomheden for at kunne høre om udfordringerne og for at kunne bringe dem aktivt til torvs på tinge og i transportudvalget.
-For det første har vi helt basalt et logistikproblem, et problem som vi deler med både Siemens-Gamesa og Vestas. Det handler om transporten af stålkonstruktionerne og vindmøllerne her fra området. De største vindmølletårne er 8-8,50 meter i diameter og op til 46 meter lange. En mølle består af 3-6 sektioner. 1 sektion pr. lastbil. Og transport af disse stålkonstruktioner/enheder til vindmøllerne er noget der fylder rigtig meget på vejene. Og her er der udfordringer.
Folketingsmedlem og medlem af transportudvalget, Kenneth Fredslund Petersen (til venstre i billedet) fra Danmarksdemokraterne, besøgte fredag i sidste uge Welcon for at høre mere om de udfordringer virksomeden har i forhold til logistik i forhold til transportvejen til Esbjerg og konkurrence fra Kina. Her er vi på rundtur på fabrikken med ejer og direktør Jens Pedersen, nr. 2 fra venstre, tillidsmand Ove Kristensen, nr. 3 fra venstre og videdirektør Johnny Skov yderst til højre. Foto: Jim Hoff
God dialog med en række borgmestre
- Vejen mellem Brande og Esbjerg bør udbygges, og der skal fjernes nogle elkabler samt lægges noget asfalt. Det koster i omegnen af 50 millioner at udbygge vejen mellem Welcon og Korskro ved Esbjerg, men det sidste stykke vej fra udkanten af Esbjerg til havnen koster 200 millioner, forklarer Jens Pedersen.
Her har de hårdt plagede beboere langs Krogsgårdsvej ved Tjæreborg i flere år gjort opmærksom på generne ved de gigantiske mølletransporter, der adskillige gange i døgnet ruller meget tæt forbi deres huse, hvoraf nogle ligger helt ud til den smalle vej. En situation der hverken er holdbar for beboerne, chaufførerne af vindmølletransporterne eller vindmølleindustrien.
Jens Pedersen kunne fortælle, at Welcon har en god dialog med Billund, Esbjerg, Ikast/Brande og Vejle kommuner om bedre forbindelse til Esbjerg – og at mange af borgmestrene i de benævnte kommuner er meget aktive i bestræbelserne på at løse denne her opgave.
- Der er god dialog. Mange omkring strækningen i Esbjerg er utilfredse med de store transporter 5-6 gange dagligt. Welcon har brug for at vide, at der bliver gjort noget for bedre forbindelse til Esbjerg, pointerer Jens Pedersen. Men han kan på den anden side også berette om politikere, der mener, at vindmølleproducenterne da bare selv kan betale for en ny vej – også selv om det er en vej, alle kan bruge og ikke kun virksomheder i vindmøllebranchen.
-Altså helt generelt møder vi ingen decideret modvilje mod vores behov for at få forbedret logistikken, men vi føler, at politikerne mangler viljen til at sætte handling bag deres pæne og velmenende ord.
En klar politisk opgave
At viderebringe dette budskab til transportudvalget var en af grundende til Kenneth Fredslund Petersens tilstedeværelse denne dag, og han lovede at bringe sagen ind til de rette vedkommende, så der kan komme skred i sagen om en ny og forbedret vej fra Welcon/Siemens-Gamesa til Esbjerg.
-Vi snakker her om lokale virksomheder, Welcon og Siemens, som leverer på højt niveau og som sammenlagt har omkring 4000 ansatte i området. Selvfølgelig er det en politisk opgave at hjælpe dem med forbedret logistik og infrastruktur. Vi skal gøre alt hvad vi kan rent politisk for at understøtte de her virksomheder, som er så afgørende for den grønne omstilling. 250 millioner er jo ’småpenge’ i forhold til, hvad staten bruger af milliarder på andre områder. Det er ikke nok at bakke op verbalt, der skal, som Jens Pedersen så rigtig siger det, aktion bag ordene, konstaterer Kenneth Fredslund Petersen.
Denne logistikudfordring ligger inden for det indenrigs- og lokalpolitiske mulige, men den anden udfordring, der i disse år ligger som en uigennemtrængelig storpolitisk 21.196 kilometer lang mur – både billedligt og bogstaveligt talt, er af en helt anden størrelse.
Pas på: Kineserne kommer
-Vindmøllebranchens helt store udfordring hedder Kina. For 15-17 år siden væltede det ind i Kina med europæiske producenter, der lavede vindmøller, stillede vindmøller op osv. i landet. Men lige så stille ’åd’ kineserne vores knowhow og teknologi – og nu er det Kina, der står og banker voldsomt på døren til verdensmarkedet mht. produktion af vindmøller.
-Og det er et kæmpeproblem for os her i Danmark og Europa. De kinesiske vindmølleproducenter kan sælge vindmøller, der er op imod 50 pct. billigere, og det kan de fordi, akkurat som med elbiler, de kinesiske vindmølleproducenter får massiv statsstøtte fra den kinesiske regering, der støtter selskaberne med direkte penge og med attraktive finansieringsvilkår, forklarer Jens Pedersen.
De kinesiske vindmølleproducenter får også adgang til lavere priser på eksempelvis stål og sjældne metaller, der ligesom vindmølleindustrien i Kina også modtager statsstøtte. Et scenarie som statsminister Mette Frederiksen da også blev bekendtgjort med af Jens Pedersen, da hun gæstede Welcon – og en problematik hun sammen med sine kolleger både i den danske regering og EU har oppe at vende i flere sammenhænge. EU kommissionen ser faktuelt lige nu på, om der skal toldafgifter og eventuelt stilles krav til de kinesiske selskaber for at gøre konkurrencen fair i Europa.
Kenneth Fredslund Petersen fik en guidet rundvisning på Welcon, hvor vi kom gennem hele produktionsapparatet. En interessant og meget informativ tur, som viste hvor stor og effektiv en produktion virksomheden står bag. Foto: Jim Hoff
-Vi skal lukke vejen fra Kina til Europa
Men den model er Jens Pedersen langt fra sikker på har nogen effekt.
-Vi skal have stoppet den ’kinesiske invasion’ på det her marked. Det er vi alle enige om i vindmøllebranchen. Vi kan som branche ikke gøre noget. Og vi ser ind i en dyster fremtid, hvis der ikke skrides ind overfor Kina. Fremtidens magt handler ikke om våben, det handler om energi. Den der har energien, og den der styrer energien, har magten -og det kan godt gå hen og blive Kina, hvis vi rent politisk ikke snart skrider ind.
-Der er kun én ting at gøre: Vi skal lukke vejen fra Kina til Europa. Kina skal forbydes at eksportere vindmøller til Europa. Vi må ikke gøre os afhængige af energi fra Kina. Tænk på Putin og den russiske gas – og tænk på konsekvenserne, hvis Kina står med magten og energien. Hvis der nu opstår en konflikt, og man har en række kinesiske vindmøller her i DK eller Europa. Så kan man pludselig ikke få reservedele fra Kina, og så er der bestemt også en stor risiko for, at vindmøllen kan blive hacket, altså at man fra den kinesiske stats side kan gå ind og kontrollere produktionen og dermed lukke helt ned for vindmøllerne. Et helt uoverskueligt scenarie, hvis kineserne pludselig trykker på den ’røde knap’ lukker ned for vindmøllerne og stopper elproduktionen i EU, pointerer Jens Pedersen.
Opfordrer til stort dialogmøde med branchen
Han står gerne frem med dette politiske budskab, for han står som ejer af Welcon, for ham handler det om hjerteblod og ejerskab. Her tør ansatte direktører i andre vindmøllerelaterede børsnoterede virksomheder måske ikke stikke snuden frem.
-Jeg skal gerne være talerør for at vi får lukket ned for trafikken af vindmøller fra Kina. Folk skal forstå, at det her er alvor. Hvis vi ikke gør noget, er vi her som branche ikke om 5 år. Vi taler arbejdspladser, vi taler dansk og europæisk erhvervsliv, og vi taler om den ordentlige måde at gøre tingene på.
Kenneth Fredslund Petersens foreslog, at han samler transportudvalget til et besøg på Welcon, så de både kan se produktionen og høre Jens Pedersens argumenter og holdninger til en sikring af, at den grønne omstilling i Danmark og EU forbliver på danske og europæiske hænder.
-Jeg synes, vi skal samle transportudvalget og ledere fra Siemens-Gamesa, Vestas og Welcon samt andre interessenter her på Welcon til et dialogmøde, så vi kan få løftet de her udfordringer op på det politiske niveau, hvor det hører hjemme. Det her er noget, vi i Danmark skal tage dybt alvorligt, og som vi sammen med EU skal have gjort noget konkret ved.
Han er dog godt klar over, at vejen til EU mange gange er længere end vejen til Kina!
-En så velfungerende og vigtig arbejdsplads og virksomhed som Welcon, der er så afgørende for den grønne omstilling, skal vi kæmpe for forbliver dansk og på danske hænder, og det skal vi naturligvis gøre sammen med EU, lød det afsluttende budskab fra Kenneth Fredslund Petersen.
Vi der er vokset op under den kolde krig husker kun alt for godt frasen: Pas på, russerne kommer!
I dag skal vi så også lige hæfte kineserne på denne advarsel, om end de ikke kommer med gevær i hånd.
Welcon er én af verdens største leverandører af vindmølletårne, og har omkring 1000 mand ansat. Virksomheden har investeret i millardklassen de seneste 2-3 år og er en vigtig spiller i den grønne omstilling. Foto: Jim Hoff