Vestjysk Bank Cup viste flaget: 158 hold spillede bold i 4 haller i tre dage

FC GOG Fodbold var endnu engang værter ved det store indendørsstævne Vestjysk Bank Cup i den sidste weekend i januar. Her var 154 hold i ilden, heriblandt 64 pigehold. For første gang i stævnets historik brugte man udover Gadbjerg og Givskudhallerne to haller i Give, Danbolig Hallen og Vestjysk Bank Arena, og det fungerede ifølge stævneleder Niels Peter Nielsen aldeles glimrende.

Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk

GADBJERG/GIVSKUD: Sæsonens sidste indendørsstævne i fodbold blev afviklet i weekenden fredag den 31. januar til og med søndag den 2. februar, hvor det var FC GOG Fodbold, der havde inviteret til Vestjysk Bank Cup.

158 hold var tilmeldt i rækkerne fra U7 og op til og med kvindeseniorrækken, hvor der var 12 deltagende hold. 64 af de tilmeldte hold var pigehold, og det er ifølge stævneleder Niels Peter Nielsen faktisk ret mange.

Fungerede fint i Give

Kampene blev i år afviklet i hallerne i Givskud og Gadbjerg, og så var Give gået ind som ny værtsby for Vestjysk Bank Cup – vel egentlig logisk nok, når den ene af hallerne i Give Idrætscenter hedder Vestjysk Bank Arena. Den udgjorde sammen med Danbolig Hallen, også i Give Idrætscenter, altså den nye spilleflade i forhold til tidligere år, hvor det var de to haller i Jelling, der lagde gulv til mange af kampene.

- Det fungerede rigtig fint i Give. To fine og gode haller, og vores to ansvarlige på stedet, Allan og Peter, har kun godt at sige om samarbejdet med Give Idrætscenter. Det kunne sagtens blive et fast koncept, at vi bruger de to haller her i Give, siger FC GOG Fodbolds mangeårige stævneleder Niels Peter Nielsen (NP).

Nogle af kampene blev afviklet i Give i Danbolig Hallen og Vestjysk Bank Arena i Give Idrætscenter - og det fungerede rigtig fint. Foto: Jim Hoff

2 hold dukkede ikke op

Han kan desuden berette, at de tre dage med en masse fodboldkampe overordnet set er gået efter manuskriptet.

- Det er gået rigtig fint, der har været nogle småting vi skulle deale med hen ad vejen. For eksempel fik vi hele to afbud i én U12-drenge pulje, hvor to hold fra Kolding ikke dukkede op. Så skal man lige finde nogle løsninger, så kampprogrammet for de deltagende hold i puljen ikke bliver alt for kaotisk og træls. Den akutte problemer slags kan hurtigt få tingene til at gå op i hat og briller, men vi fik det løst på en fin måde, fortæller NP.

Fedt med mange lokale hold

Der var en del lokale klubber blandt deltagerne, og det er noget man ser på med glæde i stævneledelsen.

- Jo flere lokale hold, desto bedre. Det gør kampene sjove, når man kender hinanden på kryds og tværs både på træner- og spillersiden. Vi havde en del fra Give, BFO, Jelling og FB, og det betyder meget for os med lokal tilslutning. Til gengæld savnede vi hold fra Øster Nykirke og Thyregod i år. Her har man lidt problemer med at stille hold, men det håber vi da, at man får løst.

-Derudover havde vi også en del hold langvejs fra som for eksempel hold fra Holstebro og fra Esbjerg. Dejligt at man gider køre så langt for at komme med til vores stævne, og det er jo også sjovt at møde hold, der kommer langvejs fra. Vi er lidt oppe mod konkurrence fra Hedensted IF, der også afvikler indendørsstævne samme weekend samt DBU’s udendørs kunstgræsstævner for U9, U10 og U11. Men ok, det er vilkårene, og det lever vi med. Men det kunne nok trække flere hold til, hvis vi ikke havde denne konkurrence, pointerer NP.

FC GOG Fodbold stillede selv md hele 12 hold, og her var man fin besat på nær i rækkerne med 3-holdsbold, hvor man har nogle tynde årgange.

Så må stævnelederen i arbejde: To hold fra Kolding dukkede ikke op i U12-rækken, og så skulle der laves nye planer. Og det blev løst. Foto: Jim Hoff

Kunne sagtens bruge flere frivillige

3 dage med fodbold i 4 haller er en opgave, der ikke kunne løses uden hjælp fra en række frivillige, og her ligger landet således, at NP gerne så, at der var flere hænder til at løfte.

- Der ligger rigtig mange ting på få hænder, men vi får det lige til at skralde igennem. Det ville dog være dejligt, hvis vi kunne få flere frivillige med ind over – også gerne yngre, der på sigt kan tage over, når nogle af de garvede kræfter efter mange år siger stop. Vi oplever at folk gerne går ind og løser klart definerede opgaver, og det er fint. For eksempel kunne vi med gode forældres hjælp lynhurtigt pille banderne ned i de to haller i Give. Generelt arbejder vi dog på at udvide teamet omkring stævneafviklingen.

-Og så skal vi nu også til at arbejde på at få løst udfordringen med at finde en hovedsponsor. Vestjysk Banks Vejleafdeling har sagt fra, så nu er vi ude at sondere terrænet og har da også øje på et par potentielle hovedsponsorer. Vi gør jo en dyd ud af, at der er gode præmier, for eksempel sportstøj osv., og det kræver gode lokale sponsorer – hvilket vi bestemt også har. Nu skal vi så lige have fundet den nye hovedsponsor, og her er vi allerede i gang, siger NP.

 Du kan se en masse fotos fra Vestjysk Bank Cup hvis du klikker HER