Telefontjenesten kører i Give på 26. år – og der er plads til flere brugere  

Telefontjenesten er en sikkerhed for personer, der eksempelvis bor alene. Føler man behov for den tryghed, det giver at blive ringet op af et menneske hver dag, er telefonkæden den rigtige løsning. Den ordning har nu kørt i 26 år her i Give.  

Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk  

GIVE-EGNEN: Telefontjenesten her på egnen sorterer under Frivillig Center Give og har nu været i gang i 26 år, så mange lokale borgere har haft god glæde af tjenesten.  

Det fortæller Vita Hyldgaard, der er en af fem personer, der er tilknyttet telefontjenesten i Give - og som er tjenestens kontaktperson. Hun forklarer her konceptet.  

- Vi kalder det ’En lille morgenhilsen for en sikkerheds skyld’. Hvis man kan tænke sig at blive ringet op hver morgen, kan man tilmelde sig telefontjenesten! Vi er 30 personer fordelt i 6 grupper med 5 personer i hver gruppe. Det betyder, at hver gruppe hver dag ringer til ca 5 personer, hvilket betyder, at ca 25 personer hver dag får en opringning fra en af de 6 grupper. Det sker som sagt hver morgen mellem kl. 08.00 og 09.00, hvor der bliver spurgt ind til vedkommendes velbefindende og ønske vedkommende en god dag, forklarer Vita.  

Der er god plads til flere brugere  

Tjenesten har som sagt eksisteret i Give i 26 år, men i 2024 har man mistet flere brugere af tjenesten, og det betyder, at der er plads til nye borgere, der benytter sig af telefontjenesten.  

Vita kan ydermere fortælle, at telefontjenesten er helt gratis, og at der er et par ting, man lige skal huske på.  - Det eneste, vi beder brugere af telefontjenesten om, er, at du dagen før en planlagt udrejse eller indlæggelse meddeler dette til den person, der ringer til dig, eller til en anden af dem, der plejer at ringe til dig.  

Specialgruppe med ekstra tid til samtale  

- Hvis vi ikke kan få kontakt med den person, vi ringer til, så prøver vi at kontakte en pårørende, som man har meddelt os navn og nummer på. Vi kan eventuelt også kontakte hjemmehjælpen, forklarer Vita.  

Telefontjenesten har også oprettet en speciel gruppe, hvor man har afsat lidt mere tid til samtalen.  

Skulle man efter at have læst dette indlæg her være interesseret i at blive tilknyttet telefontjenesten, eller man måske kender andre, der kunne være interesserede i den sikkerhed, der ligger i at blive ringet op hver morgen, skal man bare kontakte Vita Hyldgaard på telefon 40869404. Man kan også kontakte hjemmehjælpen i Vejle Kommune.

Andre læser

FrivilligCenter Give har stort fokus på de unges udfordringer  

FrivilligCenter Give tilbyder dig at få ’ekstra ører’ med ved svære samtaler