Ikærskolen rummer 15 nationaliteter – derfor er det en god ide med en sprogdag

Firkløverskolens Ikærafdeling i Give rummer i skrivende stund hele 15 forskellige nationaliteter og dermed også 15 forskellige sproggrupper og kulturer.  Derfor var skolen med på den europæiske sprogdag, hvor det overordnet set handler om at fremme og bevare Europas rige sproglige og kulturelle mangfoldighed.

Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk

GIVE: Torsdag den 26. september myldrede samtlige klasser på Ikærskolen fra morgenstunden ned i Ikærhallen.Ikke for at have idræt, men for at få startet den europæiske sprogdag op med manér. En dag der har fokus på Europas rige sproglige og kulturelle mangfoldighed med henblik på at skabe en større mellemfolkelig forståelse på tværs af sproglige og kulturelle barrierer og forskelle.

Et koncept der har kørt siden 2001 på initiativ af Europarådet, og her i 2024 var det overordnede tema ”Sprog for fred”. Et yderst relevant og topaktuelt tema med blandt andet krigene i Ukraine og Mellemøsten in mente.

Kommunikation for fred er et begreb og et værdisæt, man kan bruge på alle planer lige fra den daglige omgang med hinanden i klasseværelset til aktiviteter i idrætsforeningerne, den daglige samtale mellem voksne, mellem ægtefolk og på arbejdspladser. En ting er at forstå og tale et sprog, en anden ting er at tale ordentligt til hinanden – og det gælder lige fra børnehaveklassen til vores folkevalgte på folketingsniveau.

United States of Ikær

Ser vi helt faktuelt på Ikærafdelingen, så er det en multikulturel skole, en slags United States of Ikær, hvor man i skrivende stund oppebærer hele 15 forskellige nationaliteter blandt skolens godt og vel 320 børn. Her kan man møde børn fra Grækenland, Litauen, Letland, Polen, Ukraine, Rumænien, Armenien, Finland, Indonesien, Sverige, Moldova, Spanien, Holland, Vietnam – og naturligvis Danmark. Så som man ser, kommer vi her også ud over Europas grænser.

I et par uger op til selve sprogdagen havde lærere og elever arbejdet med forskellige aktiviteter og indslag, der skulle fyres af ved denne morgenseance i sprogenes tegn. Der blev sunget på engelsk og tysk (de to sprogfag, der undervises i på skolen ud over dansk) med dertil hørende kropslige fagter – alt sammen også med visuel understøttelse på storskærm, så børnene både kunne høre og se, hvordan de skulle gebærde sig.

 Børnene levede godt med i sangen 'Head and Sholuders', der blev fremført af 3. B med stor ekspertise. Foto: Jim Hoff

Nik & Jay – nu på tysk

Her fik vi, efter et online godmorgenmøde de fire afdelinger imellem, både lov til at boltre os på engelsk og tysk med sangen ’Head And Shoulders’ samt ’Wackel mit dem Po’ – og de unge mennesker havde en fest, en rigtig sprogfest. Vi fik også lige mellem de to udenlandske sange et indslag, hvor rigtig mange af de sprog, som børnene på skolen mestrer kom op på storskærmen med flag fra det pågældende land. Her var det sætningen: ”Vi håber I er klar til en sjov sprogdag”, der blev leveret ud over højtaleranlægget på en lang række sprog lige fra græsk til Ukrainsk, og de børn, der forstod sætningen på de respektive sprog, skulle så rejse sig op.

Når det nu handler om kulturel forståelse og sammensmeltning af sprog, så lad os da lige her varedeklarere sangen ’Wackel mit dem Po’. Her finder vi nemlig en dansk pendant i Nik & Jays hit ’Ryst din røv’ fra 2014 – og på den måde blev verden lige pludselig ganske lille både kulturelt og sprogligt.

Sprogløb og sprogværksteder

Efter disse fine fælles sproglige manøvrer gik de unge mennesker godt forpustede ud i deres respektive klasser. Mellemtrinnet, 4.-6. klasse, gjorde klar til det store opgaveløb, hvor de unge mennesker skulle gennem 6 tyske og 9 engelske poster med dertil hørende små sjove sproglige opgaver.

I indskolingen, 0. -3. klasse, stod den på arbejde i forskellige værksteder med sjove sproglige aktiviteter og lege. Der blev arbejdet med begreber som farver, tal, frugter, fangelege og eventyr

Efter middagspausen var eleverne ude i deres egne klasser, hvor de lavede flag/guirlander, som efterfølgende skulle hænges op i fællesrummene i henholdsvis indskolingen og mellemtrinnet. Derudover arbejdede eleverne med mere legebetonede opgaver som puslespil, krydsord osv. på tysk og engelsk.

Dagens menu bestod af godter fra det engelske og det tyske madunivers, nemlig muffins og Pretzel, og hvem ved, måske den klassiske danske skolemælk kom fra gode vestjyske køer, der kan sige muh på både spansk og armensk - og på økologisk.

Pigerne fra 6. årgang gav den virkelig gas, de de stod for fremførelsen af den tyske sang "Wackel mit dem Po". Foto: Jim Hoff

Sprog skaber nye venskaber – og godt humør

At sprog kan andet end at forbinde og skabe venskaber på kryds og tværs af kulturer og geografisk herkomst, fik avisens udsendte så lige et glimrende eksempel på, da to friske piger fra 3. årgang med brede smil og glimt i øjnene godt lige ville fortælle mig noget:

-Ved du godt, hvorfor skyen skulle i skole? Fordi den skulle lære at regne! Og så løb de ellers storfnisende videre ind i deres klasse, hvor de var i gang med at tegne og male et flot hollandsk flag.

Jo, det er sikkert og vist: Sproget kan mange ting, bare det bliver brugt rigtigt!

Bonusinfo: Alle aktiviteterne på og omkring sprogdagen blev implementeret i skoledagen samtidig med, at Ikærafdelingen hen over to uger modtog 20 nye elever fra Elkjærskolen, der som bekendt ser ud til at skulle lukke til december 2014. Og dermed var de nye elever også med til sprogdagen, som jo i ånden er sat i verden for at skabe forståelse og god kommunikation mellem folk. I dette tilfælde en gruppe børn, der nødtvungent har måtte sige farvel til deres skole – og som nu skal ud og leve i et nyt skoleland!

 

Dagen startede med at alle fire matrikler på Firskløverskolen hilste på hinanden online - desværre var der ikke hul igennem til Elkjkærskolen (symbolsk?), hvor specialafdelingen ellers skulle have været med. Foto: Jim Hoff  

Billeder