Give Fjernvarme vil reducere varmetabet med hjælp fra forbrugerne 

Give Fjernvarme vil gøre en ekstra indsats for at sikre en billigere varmeløsning og spare på energien ved aktivt at involvere forbrugerne. 

Af Give Fjernvarme 

ENERGI: For at kunne udnytte energien i fjernvarmenettet optimalt skal forbrugernes varmeinstallationer være i orden. Fejlinstallerede eller defekte varmeinstallationer kan resultere i, at temperaturen på det vand, der sendes retur til forsyningen, er for høj.  

Høje returløbstemperaturer er tegn på, at fjernvarmevandet ikke er blevet er afkølet nok og betyder, at der ikke har været afgivet varme nok til huset. Den dårlige afkøling medfører et øget varmetab, og det betaler man som forbruger ekstra for. 

- Hos Give Fjernvarme vil vi altid gerne levere den billigste varme til vores forbrugere og samtidig sikre, at energien udnyttes optimalt, pointerer Peter Mikael Kjer, der er direktør ved Give Fjernvarme. 

Data bruges til at optimere 

Der ligger et stort potentiale i at bruge målerdata til andet end afregning – dataen kan nemlig også bruges til at analysere, hvor der kan optimeres og spares på energiforbruget. Derfor vil Give Fjernvarme fremadrettet benytte data fra fjernaflæste varmemålere til at finde frem til de installationer, der kan være fejlinstalleret, mangler en justering eller eventuelt er i stykker.  

Hvis målerdata indikerer utilstrækkelig afkøling, vil ejeren af måleren blive kontaktet med opfordring til at søge rådgivning om, hvordan de kan optimere deres installation. 

Håber mange forbrugere er med 

Give Fjernvarme håber, at mange fjernvarmebrugere vil benytte sig af denne mulighed. Den nye service er et samarbejde med Kamstrup, der producerer og leverer systemløsninger til intelligent energi- og vandmåling. Kamstrup er eksperter i at optimere fjernvarmenettet gennem forbrugsdata og generelt udnytte data til at supportere fjernvarmeforsyninger med den grønne omstilling.  

Kamstrup vil via analyse af data hjælpe fjernvarmeforsyningen med at finde frem til fejlbehæftede installationer. Det er en opgave, der ofte kan være ressourcetung for forsyningen. 

Fjernvarmens direktør Peter Mikael Kjer pointerer, at der ligger et stort potentiale i at bruge målerdata til andet end afregning – dataen kan nemlig også bruges til at analysere, hvor der kan optimeres og spares på energiforbruget. Foto: Jim Hoff

Forbrugerne bliver kontaktet 

Forbrugere, der har en varmeinstallation med muligheder for forbedringer og besparelser, vil blive kontaktet via e-boks, email eller brev fra juni måned. Heri gives der gode råd om, hvad de kan gøre ved deres installation, og det anbefales at få den efterset for at finde fejl og mangler, der kan nedbringe temperaturen. 

Da forbrugerne selv har ansvar for, at deres installation fungerer rigtigt, kan de herefter selv vurdere, om de vil henvende sig til et VVS-firma for at få rettet fejlen.