18 km. motorvej på vej: Infomøde om motorvejsstrækningen mellem Give og Billund

Onsdag den 9. april afholdt Vejdirektoratet infomøde omkring motorvejsprojektet mellem Give og Billund med indbyggede spørgerunder i begge ender af mødet. Det nye projekt med de nye tilslutningsveje blev fremlagt af folk fra Billund og Give samt de beboere, der bor på den nye motorvejsstrækning, der bliver 18 kilometer.

Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk

INFRASTRUKTUR: Godt en halv håndboldhal fyldte dagens gæster i Vestjysk Bank Arena, da Vejdirektoratet havde inviteret til infomøde om de nye ændringer på motorvejsstrækningen mellem Give og Billund.

Det hele startede klokken 16.00, hvor folk helt uformelt kunne møde op og stille spørgsmål til Vejdirektoratets folk og se en masse kort og infoplancher om både projektet specifikt og motorvejsbyggeri generelt. Det tilbud var der en del, der benyttede, og det gav nogle gode snakke og var med til at klæde Vejdirektoratets folk godt på i forhold til mere specifikke enkeltsager i forhold til projektet.

MVK-undersøgelser er afsluttet

Det var Karsten Kirk Larsen, der er chef for Vejdirektoratets afdeling for planlægning og miljø, der lagde ud med at redegøre for den fase med miljøkonsekvensvurdering (MVK), man havde gennemført, efter at det i 2023 på foranledning fra Give kom frem, at man ønskede en tilslutningsvej ved Give Syd i stedet for ved Uhe, og at man fra kommunens side også gerne så mere funktionelle tilslutningsveje ved Billund Lufthavn.

- Baseret på disse MVK-undersøgelser er vi nu klar med et nyt projekt for de 18 kilometer mellem Give og Billund. Der er her fokus på de to tilslutningsanlæg på Tykhøjetvej ved Give og ved Grindstedvej i Billund med en dertil hørende forbindelsesvej. Analyserne af områderne er færdige, de nye tegninger er færdige, så nu skal vi drøfte konsekvenserne heraf, forklarede Karsten Kirk Larsen.

Karsten Kirk Larsen,chef for Vejdirektoratets afdeling for planlægning og miljø. Foto: Jim Hoff

Høringsfasen slutter 28. april

Der vil nu pågå en høringsfase med projektændringer og miljøvurderinger, der skal være afsluttet senest 28. april.

- Høringsnotat forventes klar medio maj 2025, og der er forventet beslutning om projektet omkring sommerferien 2025.

- Forventet fremsættelse af forslag til anlægslov, sammen med Klode Mølle Viborg – Løvel, er oktober 2025.

Borgerne blev også præsenteret for en anlægstidsplan, der ser således ud:

- Mobilisering detailprojektering, udbud, ekspropriationsproces: 2026-27

- Anlæg i marken: 2027-32

- Forventet åbning: slutningen af 2032

NB: Intet er besluttet!

Leif Hald Pedersen, der er projektleder, understregede, at der ikke er taget nogle beslutninger endnu.

- Beslutningerne skal tages af politikerne, og de kommer på banen efter høringsfasen. Her vil borgerne få brev i deres e-Boks, hvor de kan gøre indsigelser, stille spørgsmål osv.

Leif Hald Pedersen kom også ind på ejendomsforholdene i det pågældende område, hvor cirka 110 ejendomme vil blive permanent berørt af det nye motorvejsprojekt, og hvor det forventes, at 20-25 ejendomme vil blive eksproprieret.

Det permanente arealbehov til strækningen udgør cirka 150 hektar, mens de midlertidige arbejdspladsarealer vil kræve cirka 55 hektar.

Om ekspropriation

Angående selve ekspropriationen, der forventes at starte i 2027, er det således, at staten har ret til at ekspropriere det nødvendige areal til veje. Ekspropriationsprocessen startes, når projektet er politisk besluttet, og det er en uvildig ekspropriationskommission, der står for ekspropriationerne.  

Ekspropriationerne omfatter de ejendomme, der helt eller delvist afstår areal til projektet. Erstatning for støj m.m. behandles af ekspropriationskommissionen efter vejens åbning.

Leif Hald Pedersen forklarede ydermere, at en ejendom i særlige tilfælde kan erhverves af staten, inden de almindelige ekspropriationer finder sted. Dette forudsætter dog, at der er politisk beslutning om projektet, og det vil altid bero på en vurdering fra Vejdirektoratet.

Leif Hald Petersen, projektchef hos Vejdirektoratet. Foto: Jim Hoff

5 km Farrevej bliver til motorvej

Projektet består som sagt af en motorvejsstrækning på 18 km mellem Give og Billund, heraf en udbygning af Farrevej til motorvej på ca. 5 kilometer. Strækningen går fra Midtjyske Motorvej til Grindsted i Billund, der vil blive to kørebaner i hver retning plus nødspor begge veje. Hastigheden vil blive max 130 km.

Efter gennemgangen var der lagt op til spørgsmål fra dagens gæster, hvor der blandt andet blev spurgt ind til trafikstøj og erstatningsmuligheder herfor. En borger ville vide, hvornår de 20-25 ejendomme får besked om ekspropriation, som sker via e-Boks, og en medarbejder fra Kirkbi havde nogle spørgsmål om skovrejsning/motorvejsprojektet og jordfordelingsprocessen, når de store gravemaskiner går i gang.

Tager høringssvarene meget seriøst

Der blev også spurgt ind til, hvor stor indflydelse borgernes indsigelse reelt har på projektet, og her ligger det fast, at det er Vejle Kommune, der bliver en central spiller i forhold til at varetage borgernes interesser.

- Alle skal høres, og så er det op til den enkelte politiker at vurdere sagen. Høringsfasen tager vi seriøst, det er ikke blot en demokratisk skueproces, og jo flere borgere, der udtaler sig om en sag, desto større vægt vil det have, pointerede Karsten Kirk Larsen.

Der vil også blive etableret en såkaldt 1 meter bred cykelbane på den altid tæt trafikerede Billundvej mellem Uhe og Billund, og mht. vedligehold af samme vej, konstaterede en borger, at vejen både er livsfarlig og elendigt asfalteret. Her var konklusionen, at vejen skal vedligeholdes på et niveau, der svarer til vejens trafikbelastning.

Efter denne runde var der igen mulighed for 1:1 samtaler med Vejdirektoratets hold, og det var der en del, der benyttede sig af.

Snart kan man på Vejdirektoratets hjemmeside under projektet Give-Haderslev se de slides, der denne dag blev præsenteret for folk. Helt faktuelt er det nu høringsfasen, der går i gang, der som sagt varer til 28. april.

Billeder

Andre læser

Så gik der hul på motorvejsbylden: Folketingets transportudvalg søsætter ny VVM-undersøgelse

Efter miljøtekniske undersøgelser: Motorvejsafkørsel ved Give Syd er teknisk mulig