
Markedsføring og tandbørstning – hvordan hænger det nu lige sammen?
Give Handel og Erhverv har indført en ny tradition med nytårskur, hvor man samles i hyggelige rammer og nyder det gode samvær på tværs af butiks- og erhvervsliv samtidig med at der krydres med professionelle input udefra. I år var det Dennis Skovgaard fra BIS Media, der holdt et indlæg med arbejdstitlen ’Find vej til dine kunder og få succes med din markedsføring’.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
GIVE: Nogle tager til nytårskur hos Kong Frederik, andre vælger nytårskuren i Vejle Kommune, men der er også gode lokale og relevante alternativer til denne fine event. Det har vi et eksempel på i Give, hvor Give Handel & Erhverv har indført en nytårskur for medlemmerne.
En lejlighed til at se tilbage på året der gik, en fin anledning til hyggeligt socialt samvær med fokus på korpsånd, og så er det også her en mulighed at bringe kompetente folk inde udefra, som kan give inspiration og anledning til reflektion i forhold til butikslivet.
Her på ’jomfrurejsen’ havde man valgt at hidkalde Dennis Skovgaard fra BIS Media, der er specialister i markedsføring. ’Gerningsstedet’ for nytårskuren var 1. salen hos Vestjysk Bank, der lagde konferencerum til, og der var sørget for lækre velkomstbidder, øl og vand samt kransekage og bobler i bedste nytårskurstradition.
Der var fin opbakning til Give Handel & Erhvervs nytårskur, hvor der var foredrag af markedsføringsekspert Dennis Skovgaard fra BIS Media. Foto: Jim Hoff
Markedsføring i usikre tider?
Efter spisningen var der et fint indlæg fra GHE’s forkvinde, Hanne Lund, hvor det blandt andet handlede om det nye indkøbscenter i Grindsted, der sandsynligvis er på vej samt fornyelsen af Torvet i Give, hvilket vi har fokus på i en særskilt artikel.
På den måde blev Dennis Skovgaards indlæg ’desserten’, og det er jo altid et velkomment indslag og en perfekt kulmination på en tre-retters menu. Indslaget handlede, som indledningsvist skitseret, om klog, vedvarende og målrettet markedsføring i en tid med en række samfundsmæssige og politiske udfordringer.
De 3 veje
- Vi lever i en med uro i verden, en høj rente og stigende priser. Men vi ser nu også, at inflationen har toppet, ledigheden er rekordlav og Danmarks økonomi har det faktisk godt. I sådanne tider kan man som forretning vælge at gå flere veje med sin markedsføring. Her i aften vil jeg have fokus på tre veje, man kan gå, forklarede Dennis Skovgaard og fremlagde følgende punkter:
1. Sluk for alt. Vente på bedre tider og håbe på det bedste.
2. Gøre som vi plejer og satse på det sikre. Skab kunder i dag og kunder i morgen.
3. Være ambitiøs, satse på nye muligheder og investere i vækst. Nye muligheder, nye kunder og højere markedsandele.
Dennis Skovgaard brugte eksemplet med pause i tandbørstning som et ledetåd i forhold til, om det er klogt at holde pause med markedsføringen. Foto: Jim Hoff
Stopper man pludselig med at børste tænder?
Hvis man går med model 1, er det ifølge Dennis Skovgaard fordelen, at det er nemt, man slipper for at skulle tage store beslutninger, og man slipper for at betale penge.
-Men der er også en række helt klare ulemper med den model. For det koster salg, og du ved ikke hvor meget, og jo længere tid der går på den måde, desto større bliver tabet i salget. Du bliver usynlig overfor dine kunder, som så også finder nye steder at placere deres handel. På den måde overtager dine konkurrenter ’serveretten’, og så er det også svært og dyrt at vende tilbage rent markedsføringsmæssigt. Jeg vil gerne give et helt lavpraktisk eksempel fra jeres hverdag på, hvad sådan et stop betyder.
-Kunne du forestille dig at stoppe med at børste tænder i et halvt års tid, for så at begynde igen? Mon ikke det efterfølgende tandlægebesøg bliver dyrt, og mon ikke det giver huller i tænderne? Også billedligt talt. Statistikker viser, at hvis man springer helt ud af markedsføring, så betyder det et fald i salg på 16 procent på 12 måneder. Samtidig ved vi også, at 6 måneders mørkelægning af markedsføring betyder et fald på hele 39 procent i kundernes kendskab, forklarerede Dennis Skovgaard.
Kræver stor tilstedeværelse at tiltrække kunder
I en tid med udfordringer som rentestigninger og prisstigninger, hvor kunderne er mere forsigtige i forhold til at bruge penge, har det ifølge Skovgaard aldrig været vigtigere at tiltrække nye kunder. Og hvor skal de nye kunder så komme fra?
- Inden folk køber skal der være noget der udløser et behov for køb, en såkaldt trigger. Her ved vi, at 49 procent har besluttet sig for, hvor de vil handle inden, de får behovet, mens de resterende 51 procent typisk vælger mellem 2-3 leverandører. Her handler det om at være tilstede med markedsføring og meget gerne også om at skille sig ud med sin markedsføring på flere forskellige platforme. For god og konstant markedsføring skaber, ud over salg, også kvalificeret kendskab og loyalitet til ens butik hos kunderne.
Husk: Markedsføringsopgaven slutter aldrig
- For at skabe kunder på både den korte og den lange bane, skal man prioritere sine platforme (SoMe, avismedier print og online) rigtigt. For at få nye kunder skal man ramme mange hver gang, og for at få sit budskab slået fast, skal man gentage sit budskab ofte over lang tid.
- Derfor skal man vælge frekvensmedier (der udkommer fast/dagligt/ugentligt). Og husk så, at markedsføringsopgaven aldrig slutter – derfor er det vigtigt, at man lægger en langsigtet plan, lød budskabet fra Dennis Skovgaard.
Skovgaard præsenterede afslutningsvis tilhørerne for fem hovedbudskaber i forhold til smart markedsføring. Foto: Jim Hoff
De 5 bud
Han sluttede aftenen af med at summere op, hvad der er essensen af hans budskaber pakket ned i fem hovedbudskaber.
1. Sluk kun helt ned for markedsføring, hvis det er absolut sidste udvej. Der er for mange ulemper ved at lukke helt ned, og man gør det nemmere for ens konkurrenter at komme til fadet.
2. At markedsføre sig bygger bolværk mod tiderne. Man holder sig synlig overfor både nuværende og kommende kunder, og man sikrer sig, at de penge, man allerede har brugt ikke er spildt.
3. Udfordrende tider er vækstmuligheder. Det handle rom produktudvikling, og om at have øje for, at kunderne er er til at flytte.
4. Vær omhyggelig i dit platformsvalg. Ingen platforme kan stå alene, og brug det miks, der passer til din virksomhed – og til det du gerne vil opnå.
5. En langsigtet plan giver bedst afkast. Man ved jo, at man alligevel skal markedsføre sig om 6-12 måneder. Så længe der er fleksibilitet i planen, kan man justere, hvis noget skulle ændre sig.
Fik noget at tænke over
Efter dette interessante, inspirerende og meget informative indlæg kunne butiks- og erhvervsfolket så gå hjem og fundere lidt over tingene og måske lige granske markedsføringsplanen- og strategien en ekstra gang.
Og nå ja, der var da også lige et par stykker, der tog en for holdet og sørgede for, at de sidste bobler og kransekage ikke gik til spilde. Tingene skal gøres færdige, de skal følges til dørs, og der skal arbejdes målrettet – og den tilgang til ”oprydningen” passede jo fortrinligt til Dennis Skovgaards overordnede budskab denne fine og velbesøgte aften på 1. salen hos Vestjysk Bank.