Sort røg og prægtige mænd i mægtige maskiner: Traktortrækket i Uhe holder sølvbryllup
Det er de store flotte og de gamle lidt grå old school modeller samt de specialdesignede traktorer, der er midtpunktet, når Ringive Lindeballe Idrætsforening 12. maj i år afholder det traditionelle traktortræk. Men ret beset er der her tale om en kæmpestor byfest for hele området, hvor det ikke kun er de store dieselmaskiner, der trækker et stort læs - men også områdets mange frivillige ildsjæle.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
UHE: Det handler om fællesskab, sammenhængskraft og økonomisk robusthed for et stort landområde mellem Give og Billund, når mere end 100 frivillige nu for 25. gang inviterer til klassisk traktortræk på Ib Pedersens marker på Åbjergvej 14 i Uhe.
Eventen kan med andre ord fejre ’sølvbryllup’ her i 2023, og det har vist sig at være et godt og stabilt ægteskab – og ikke mindst et langtidsholdbart et af slagsen. Således solgte arrangørerne fra Ringive Lindeballe Idrætsforening (RLIF) i 2022 hele 3000 indgangsarmbånd – og læg så dertil, at børn under 15 år kommer gratis ind ud fra devisen om at holde konceptet ganske familievenligt.
Sølvbryllup med traktortræk i Uhe
Der er altså tale om et regulært tilløbsstykke, når der er dømt sort røg, store maskiner spændt foran tonstunge slæbeklodser og gang i festteltet med flittigt bruge fadølsanlæg og fed livemusik.
25 år med traktortræk and still going strong; det er alligevel noget af en præstation af det lille landsbysamfund, og både derfor og fordi, det nu er 25. gang har avisens udsendte fået en snak med det stærke og rutinerede hold, der i 2023 har taget ”sølvbryllupstøjet på”, og som med uvurderlig hjælp fra over 100 frivillige skal løfte opgaven med at organisere og gennemføre Traktortræk 2023 i Uhe.
Stærk og rutineret styregruppe
Gruppen består fast af 10 personer: Martin Rytter står for optegning af området med p-pladser, festtelt og selve banen til trækket. Katja Madsen står for at finde hjælpere/frivillige, Simon Lund sørger for strøm på pladsen, Jesper ”Krølle” Rasmussen (formand for RLIF) har ansvar for køkkenindretning.
Poul ”Æ Smej” Gejl sørger for banen til trækket og har kontakten til kørerne, Finn Hansen står for indkøb af maden, Lars Kronborg er kasserer, Lotte Rudolf er sponsoransvarlig, Jette Rytter er ansvarlig for indgang og Jørgen Peter Lund er holdets pr. - og kommunikationsansvarlige.
Derudover er Peter Bruun og Jakob Lund tilknyttet på ”freelancebasis”, idet de to herrer har påtaget sig opgaven med indvejningen.
Startede i 1996 med rideklubben i Give som arrangør
Kigger vi på historikken i det lokale traktortræk, skal vi tilbage til 1996, hvor det var Give Rideklub, der lancerede traktortrækket for borgerne på omegnen. Det skete på Dyrskuepladsen i Give med Bent Berthelsen fra Handelsselskabet som sponsor for mad og drikke.
- Det kørte så på Dyrskuepladsen i to år, inden det kom her til Uhe-området. I starten var det sådan, at trækket kørte to gange om året, om foråret i Give og om efteråret her i Uhe. I 1997 overtog vi så selv traktortrækket. Vi har aflyst nogle ganger blandt andet i 2006 og senest under coronaepidemien, fortæller Jørgen Peter Lund godt assisteret af Poul Gejl, idet det er de to herrer, der har været med længst tid.
De første år blev traktortrækket kørt på Gødsbølvej om lørdagen. Men flere lokale opfordrede til, at man flyttede det til fredag for at lokke flere folk til – og sådan blev det.
Hele områdets festdag
Senere flyttede man trækket om på Ib Pedersens mark på Åbjergvej, hvor der er mere plads. Her har man nu huseret i15 år, og det er kun gået én vej – fremad. Både mht. tilstrømningen af publikum, det samlede områdes involvering i projektet og det økonomiske incitament.
- Traktortrækket er blevet områdets store festdag. Det er her, det er denne dag og ved denne lejlighed, at vi alle trækker på samme hammel – og det gælder både unge og de lidt ældre. Vi involverer folk fra Ringive, Lindeballe, Åst og Grønbjerg, og så oplever vi også at folk der er rejst fra området ind til de større byer vender tilbage enten for at være med som frivillige eller som tilskuere. Vi har sågar en enkelt der kommer hjem helt oppe fra Grønland for at være med her. Og det er jo herligt, lyder det fra den samlede gruppe.
Indtjeningen ligger mellem 130.000-190.000 kroner
Der er 40 tilmeldte kørere til selve traktortrækket, og derudover er der traditionen tro inviteret en række kørere med specialbyggede køretøjer ind til at spice det hele lidt op. Sidstnævnte kørere er folk, der deltager i DM og som kører træk i Europa. Og som bliver betalt for at stille op. De får simpelthen en fast hyre for at underholde med deres flotte maskiner.
- De ”almindelige” trækkere får i dag en madbillet med gratis mad og drikke, og så er der for nogle år siden indført pengepræmier til 1. 2. - og 3. pladsen. Generelt har vi fået en del flere udgifter og omkostninger hen over årene, men vi formår dog at holde indtjeningen på et sted mellem 130.000-190.00 kroner i snit – og det giver da gode penge til foreningskassen, konstaterer Jørgen Peter Lund.
Meget mere administration
Rent administrativt er det ikke blevet lettere at afholde et traktortræk på det her niveau. Ansøgningerne hos kommunen behandles som en regulær byggesag, hvor der skal indleveres detaljerede tegninger helt ned til mindste detalje. Der skal også sendes en ansøgning til EU for at få lov til at køre træk på eu-støttet jord. Her råder man så over jorden i 8 dage, når ansøgningen er gledet igennem.
Nok om kommunen og EU, for det der driver værket her, er de frivillige ildsjæle. Både de bag kulisserne i traktortrækudvalget, og de godt og vel 100 mennesker, der stiller deres arbejdskraft gratis til rådighed.
De frivillige står klar - også de unge
- I 2022 havde vi 140 frivillige inde over, og selvom det kan lyde som en stor og svær opgave at skaffe folk nok, er det faktisk en ret overkommeligt. Det er ikke svært at finde folk nok, både her i lokalområdet stiller folk sig gerne til rådighed, og vi oplever også at folk der er fraflyttet området gerne melder sig til forskellige opgaver.
- De unge på egnen hjælper også flot til. Det er typisk fredag eftermiddag, før selve trækket starter, og onsdag før trækket, hvor der stilles op og 95 procent af det hele gøres klar. 42 af de frivillige er således under 25 år , og vi er rigtig stolte over, at de unge melder sig. Derfor giver vi også plads til dem og lytter til deres ideer – for det her er altså deres fest, siger Jørgen Peter og Katja Madsen, hvor sidstnævnte som sagt har ansvaret for at finde frivillige hjælpere.
7. klasse på friskolen tjener penge til udlandstur
- Man har en fast aftale med de unge frivillige om, at de om fredagen kan gå til stålet til festen, ligge brak om lørdagen, men så skal de også være klar til at rydde op om søndagen – og det koncept fungerer upåklageligt.
7. klasse på Karlskov Friskole byder også ind med en oprydningstjans til traktortrækket. De bliver lejet af RLIF og tjener på den måde gode penge til deres udlandstur. Sammenhængskraft så det batter, nemlig.
Hancock vender frygteligt tilbage
I anledning af 25-års jubilæet vil man i år begave vinderne med større pokaler end normalt, og så er der også især én ting, som traktortrækveteranen Poul Gejl glæder sig til. - I år er der igen Hancock øl i hanerne – og det er bare noget, der dutter, lyder det begejstret fra den rutinerede herre, der gennemnage år virkelig har leveret en kæmpeindsats for det lokale traktortræk.
Som en følge af det store rykind og det deraf følgende større tryk i festteltet vil man i år stille med en ny indretning , og så kan udvalget for øvrigt også fortælle, at det bliver det populære band, Dr. Diesel, der igen er at finde på livescenen i teltet til det store bal efter selve traktortrækket. Og der er også styr på sikkerheden.
Professionelle dørmænd
- Vi har som altid haft et godt samarbejde med politimyndighederne i forhold til ansøgninger m.m. Vi har igen ansat professionelle dørmænd, der skal tage sig af eventuelle ”situationer” , og det plejer at fungere rigtig godt. Selve festen slutter klokken 01.30 – og her bliver de sidste folk fulgt venligt ud af de professionelle vagter, fortæller Jørgen Peter med et smil.
Selve banen til trækket er også under kærlig behandling af gode lokale kræfter. Her er der god support fra nogle lokale maskinforretninger, som leverer udstyr til slædetrækket, mens nogle lokale gutter sammen med Poul Gejl gør banen klar. Ved selve stævnet er det professionelle slæde- og opmålingsfolk, der stiller op sammen med en professionel traktortrækspeaker. Der er, sagt på godt jysk, altså bare styr på sagerne.
Handler om at give alle en god oplevelse
Set over 25 år er der sket virkelig meget i historikken med traktortrækket. I ”gamle dage” kunne man nøjes med fustager til fadøl, men i dag sælger man så meget, at det er nødvendigt at tilkøbe deciderede tankanlæg, så man ikke løber tør for øl og for at give et bedre flow i udskænkningen.
- Jeg husker da også, da vi starten jublede over at der kom 250 tilskuere til traktortrækket. Her arbejdede vi med en milepæl på 500. Den har vi så for længst nået, og vi må sige, at 3000 plus gratisterne under 15 år nok er limit i forhold, hvad vi kan håndtere. For det handler ikke kun om mange gæster, det handler også om at give alle en god oplevelse, pointerer Poul Gejl og Jørgen Peter Lund.
Giver gode penge der kommer hele området til gode
Med 3000 plus gæster inde kan traktortrækket i Uhe sagtens konkurrere med andre events i området på tilskuertallet, og ikke mindst på grund af den store opbakning, glæder arrangørerne sig helt vildt til årets store omegnsfest.
- Vi har det rigtig sjovt med det her, ja der er meget at se til, og der er mange, der bruger rigtig mange timer på det, helt sikkert. Men det giver også gode oplevelser, det er med til at styrke sammenholdet herude – og så giver det altså gode penge til området. Her kan vi både sætte ind på kontoen til mere stramme tider, men også berige foreningsliver her ude med nye tiltag som multibane, udstyr til crossfit-center og padeltennis-bane. Når man kan gøre denslags til gavn for borgerne herude, så er det altså sjovt at være en del, lyder det fra flere af dagens deltagerpanel.
Siger tak med områdefest 1. september
1. september inviterer RLIF til områdefest, en slags opgraderet version af den tidligere hjælperfest. Her får man sagt tak til alle de frivillige og får sendt en velanbragt påskønnelse afsted til de gode frivillige.
Selve festen går rent økonomisk i nul, idet deltagerne selv betaler for deres indtag af mad og drikke.
Praktisk info: Indkørslen: Personbilsparkering er fra Bredsten landevej mellem Uhe by, og Karlskov rundkørslen. Indgang: Fra parkering kan man se indgang. For gående er det via Åbjergvej, Uhe. Entre: 100 kr. voksne, og børn under 15 år har gratis adgang.