Vind billetter: Give Open Air – byfest, havefest eller noget helt andet?
Suzy Quatro, Smokie, Rasmus Seebach, Thomas Helmig, Sanne Salomonsen, Gulddreng, Brdr. Olsen, Doctor Hook og Martin Jensen. Hvad har de til fælles? De har alle spillet til Give Open Air og begejstret publikum. Når vejret har været godt, er publikum væltet ind og har skabt pæne overskud på bundlinjen. Men hvor befinder Danmarks hyggeligste havefest sig nu? Og hvorfor er det vejret og kun vejret, der afgør, om det bliver en succes?
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
BYFEST: Vi skriver august 2005. På dyrskuepladsen i Give hopper en lille krølhåret aarhusianer rundt og råber ”Stupid Man” ud til et begejstret publikum. 1500 ud af 5000 forventede/ønskede møder op til denne historiske første Give Open Air og efterlader et hul i kassen på 375.000 kroner.
Så kigger vi på 2017, hvor alle rekorder blev blæst af banen med udsolgt og et rekordstort overskud godt over den halve million. Gode penge som foreningslivet nød godt af – og de her to yderpunkter viser meget godt historikken omkring Give Open Air. Nogle år løber det lige rundt, andre med underskud, mens der også er gode år med lidt ekstra penge ind på kistebunden.
Hvorfor skal arrangørerne altid have ondt i maven?
Men hvorfor er det ikke en fast stabil størrelse? Hvorfor er billetterne ikke udsolgt allerede til jul, hvor de for øvrigt koster nogle hundrede kroner mindre end ved indgangen? Hvorfor skal arrangørerne gå rundt med ondt i maverne 5-6 uger før bekymrede over økonomien? Hvorfor er der kun solgt 800 billetter i starten af maj måned, når der gerne skal mindst 1800 ind?
Scenariet har været det samme, uanset om hovednavnet har været Rasmus Seebach, Suzy Quattro eller Birthe Kjær eller Queen Machine. Det er på selve dagen, at rigtig mange først beslutter, om de skal til Give Open Air.
Regner det? Skinner solen? Skal naboen afsted? Man får det indtryk, at det er netop disse mekanismer, der afgør om festen bliver en succes eller ej. Og på den konto er det svært at være festival-arrangør. Derfor hatten af for folkene bag Give Open Air, at de siden 2005 har holdt fanen højt og sørget for, at Give trods alt har noget, der minder om en byfest at se frem til i juni måned – uanset hvor meget op ad bakke det i perioder har været.
En del af byens identitet
Folk vælter ind til Jelling Festival og Smuk Fest i Skanderborg, køber nærmest billetter, inden de ved, hvem der overhovedet kommer og spiller. Fremragende, kunne vi ikke også lære det her i Give og omegn. Det ville da være et fantastisk skulderklap at give de gode folk, der helt frivilligt slider røven ud af bukserne for, at vi hvert år kan stå og brøle med på ’Den Knaldrøde Gummibåd’ og drikke os i godt humør i oceaner af fadøl og tequila sunrise cocktails.
Ja, Give Open Air er en musikfestival, men det er også blevet en del af byens identitet. Lukker vi den ned grundet manglende opbakning, fordi man lige skal se, hvordan vejret bliver på dagen, så svarer det vel nogenlunde til at fjerne løverne fra Givskud Zoo.
Der er ingen direkte konklusion på denne artikel, den skal heller ej opfattes som skæld ud men er blot et udtryk for en dyb undren. Og som filosoffen Sokrates sagde, så er undren begyndelsen til visdom – og det sidste kan man ikke få nok af – uanset om man er til byfest, havefest eller noget helt andet!
Du kan nu vinde billetter - hvis du er skarp
Vores LokalAvis har i samarbejde med en af Give Opens Airs faste og gode hovedsponsorer, Vestjysk Bank, iværksat en konkurrence, hvor man kan vinde billetter til Open Air 2023. For at deltage skal du besvare 2 følgende spørgsmål korrekt:
1. Hvad er Vestjysk Banks motto
a: Det er jysk, det er godt
b: Danmarks stærkeste lokalbank
c: Din bank i din by
2. Hvad er Vores LokalAvis' slogan:
a: Vi samler Give-egnen og gør den stærkere
b: Avisen du ikke pakker fisk ind i
c: Vi arbejder også når du har fri
Spørgsmålene skal besvares her på Vores Lokalavis' Facebookside