Stopper efter 38 år: Legendarisk kørelærer går på pension
Hvis man laver en rundspørge her på egnen om, hvor folk har taget kørekort, vil svaret givetvis i langt de fleste tilfælde lyde: Hos Bent i Give Køreskole. Eller hos hans far Niels, der startede køreskolen hel tilbage i 1962. Men nu er det slut med Give Køreskole - og det handler om, at 67-årige Bent Rasmussen nu følger i sin hustru Elses fodspor ind i pensionisttilværelsen.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
GIVE: Torsdag den 7. december blev en skelsættende dag i Bent Rasmussens liv. Denne dag havde han, med succes naturligvis, sine to sidste elever til køreprøve i Vejle. Begge bestod, og dermed sluttede en 38 år lang karriere som en velrenommeret og populær kørelærer her på Give-egnen på den helt rigtige måde.
Timingen for stoppet er nærmest perfekt: Den 26. november fyldte Bent 67 år, og han er dermed klar til at træde ind i pensionisternes række. Den 12. december udløber Bents eget kørerlærerkort, og hans skolevogn skal genindregistreres den 12. december. Man kan vel sige, at alt står i sol, måne og stjerner i forhold til, at det er nu, pensionistkortet skal indløses.
- Jeg har vidst hele året, at jeg ville stoppe her sidst på året. Og da jeg meldte ud i starten af oktober, at jeg stoppede her til december, skal jeg da lige love for, at det væltede ind med tilmeldinger. Der var lynhurtigt fyldt op her på mit sidste hold. Fantastisk salgsfif, så man får næsten lyst til at fortsætte, konstaterer Bent med et smil, mens hans hustru Else gavmildt sender kaffekanden rundt anden gang.
København eller Jelling? Politimand eller hvad?
Hun gik selv på pension fra en livslang kompetent lærergerning for et par år siden, og hun er mere end klar til at byde velkommen til gemalen i foreningen af glade pensionister. Else har spillet en stor rolle i Bents valg af karriere og liv, for ud over at være mor til parrets 3 børn Mads, Christian og Trine, var det hendes valg af seminarium i Jelling, der betød af den tidligere maskinsnedker på Viga i Give ikke tog uddannelsen til politimand på politiskolen i København, hvor han ellers var blevet optaget.
Dermed var døren til politiskolen lukket, mens anden dør, nemlig den til et liv som kørelærer, åbnede sig for Bent. Og det har rigtig mange nydt godt siden 1985.
Et eller andet sted kunne Bent godt have fortsat sin travle gerning som kørelærer nogle år endnu, men i 2020 fik han en træls reminder fra Vorherre om, at ingen er udødelig eller usårlig.
Klar igen 3 uger efter kræftoperation
- Jeg blev ramt af kræft. Heldigvis blev jeg opereret lynhurtigt og er i dag efter den sidste kontrol erklæret kræftfri. Men det var en hård omgang, der tog en masse af min energi, og som gav mig en ny livsrytme også i forhold til mit job som kørelærer. I samme periode solgte Bjarne Vibjerg sit hus og værksted, hvor jeg i mange år havde haft teorilokaler i forreste del af huset ud mod Rådhusbakken. Derfor tog jeg min teoriundervisning her hjem i et lokale i kælderen, hvilket har været en stor lettelse. Og så har jeg de sidste par år også trappet ned mht. Antallet af elever. I år har jeg således haft 40 ellever, hvor jeg normalt har ligget på omkring 100-120 elever pr. år, fortæller Bent.
3 uger efter han var blevet opereret, var Bent på banen igen. Jo jo, jyden han er stærk og sej.
- Nu var det hele jo lukket ned i den periode pga. coronaen, så jeg svigtede heldigvis ingen elever på grund af sygdommen. Så det passede med lige da Mette Frederiksen åbnede landet igen, så var jeg klar. Faktisk har jeg kun haft 5 fraværsdage i hele min karriere som kørelærer i forbindelse med noget akut stress, fortæller Bent.
En arbejdsuge på 60-70 ret normalt
Vi spoler lige filmen tilbage til 7. juni 1985, hvor Bent startede i Give Køreskole. Firmaet var startet op i 1962 af Bents far Niels, og selv om der dengang var 5 køreskoler i Give og omegn, 3 i Give, 1 i Thyregod og 1 i Givskud, var der rigeligt at rive i for både far og søn.
- Vi havde begge svært ved at sige nej, så vi tog en masse elever ind. Og den tankegang har jeg jo så fortsat med, da jeg selv stod med køreskolen. En arbejdsuge med 60-70 timer har været normen, og så med teoriaftner 2-3 gange om ugen. Min arbejdsdag starter typisk med, at jeg kører hjemmefra cirka klokken 8.00 og er så hjemme ved 19-19.30 tiden. Og så er der jo også lige nogle aftner med teori. Her er jeg glad for, at jeg har fået teorien hjem her i privaten. Det er bare meget lettere både lige at gå ned i kælderen - det føles ikke helt så hårdt, siger den nu pensionerede kørelærer.
Vikar og freelancer? Måske!
Ret beset er det med Bents pensionering slut med Give Køreskole. Der er ingen, der har meldt sig som ønsker overtager af gesjæften, og dermed har Give ikke nogen køreskole mere. Det er naturligvis trist, men Bent har dog for en sikkerheds skyldt beholdt navnet og hjemmesiden. Så navnet er på den måde “fredet”.
- Nu må vi se. Det kunne jo være, at jeg kommer til at kede mig lidt, når vi når ind i marts-april måned. Min godkendelse til kørelærer udløber 12.12, men jeg påtænker at forny den igen til februar/marts, og mine kolleger i Vejle har da også spurgt ind til, om jeg kan hjælpe dem som vikar. Og det er jeg da villig til at se på. Eneste betingelse er, at det er mig, der bestemmer og ikke kalenderen, konstaterer Bent med et smil.
Et kig i Bent Rasmussen scapbog: Her ser vi klip, fra da han startede i 1985 med sin far Niels, da Respekt for Fart startede og ved et jubilæum for Give Køreskole. Fotos: Bent Rasmussen
Har kørt tæt på 3 millioner kilometer inde i Vejle
Det er klart, at Bent med et karriereforløb på 38 år som lokal kørelærer har haft et hav af mennesker gennem sine 14 forskellige køreskolevogne. Heraf 7 Peugeoter og 7 Hondaer, der tilsammen har kørt lige under 3 millioner kilometer inde i Vejle.
- Jeg har haft et sted mellem 4500-5000 1. gangskøreskolelever. I mange år havde jeg 120 elever pr. år, og tæller vi generhvervelse osv. med, ender jeg på at have haft et sted mellem 5500-6000 køreskoleelever gennem systemet. Og så er det jo fantastisk, når man kan se tilbage på både 1. 2. og 3. generation af køreskoleelever. Altså når man har haft både moderen, datteren og barnebarnet, så bliver det altså lidt ekstra sjovt.
Næsten al kørsel foregår i Vejle
I og med han haft base i Give, har Bent været nødt til at bruge en del tid på at køre til Vejle, hvor man for alvor kan lære at køre bil, i hvert fald når vi taler om tæt og trafikeret bykørsel.
- Rigtig meget foregår i Vejle, selve kørslen, manøvrebanen og det er også her køreprøverne foregår, så derfor er det naturligt, at Vejle byen man kører til for at lære de unge at køre bil. Mange af de unge fra Give og omegn går jo også på forskellige ungdomsuddannelser i byen, så det er kun naturligt at køre til Vejle, og også Tørring på gymnasiet, og samle dem op der, og så igangsætte køretimerne derfra. Og Vejle er da en fin by, men rent kørselsmæssig er den godt nok håbløs efter klokken 15.00, konstaterer Bent.
Fedt at arbejde med de unge mennesker
Han kan godt lide at arbejde med de unge, der træder ind i Hondaen for at lære at køre bil.
- Det er en god aldersgruppe. De unge her er et godt sted i livet, de er kommet over puberteten, og der er nu igen rent mentalt ”åben efter ombygning”. For de unge er det en stor ting at få kørekort, men når det er sagt. kan vi også konstatere, at der ikke er så mange unge i dag, der får kørekort som for en 15-20 år siden. Der en tendens, at flere venter nogle år, inden de går i gang.
- Til gengæld er nu en del 17-årige, der melder ind. I dag kan man jo gå til køreprøve, når man er fyldt 17 og så køre et år med far/mor som guider. Her er det vildt vigtigt, at forældrene har tid og gider at følge op, så de her 17-årige virkelig kommer ud og får kørt noget bil. Ellers “ruster” de til.
De unge ikke så vilde med udenadslære
- En anden ting med hensyn til de unge i dag er, at der er sket et skred i den forkerte retning i forhold til det med at lave og holde aftaler. Det der med at være ude i god tid, at have styr på sine aftaler osv., det er det begyndt at knibe lidt mere med de seneste år. Så er der jo også en af mine kæpheste, som jeg har skullet kæmpe lidt mere for, nemlig det med at sætte sig ned og lære tingene udenad. At få terpet den faktuelle viden om eksempelvis trafiktavler, helt klassiske regler om trafik og så videre. Her er de unge i dag udfordrede – det er ikke så spændende, måske, men det er bydende nødvendigt, at man kan de her ting udenad.
- Her må vi bare ikke sjuske, fordi det handler i høj grad om sikkerhed, om at sende eleverne ud i trafikken med en bevidsthed om, at de ved, hvad der foregår, og at de ved 100 procent, hvordan de skal forholde sig i en lang række situationer. Det skal simpelthen bare sidde på rygraden. Og heldigvis er det meget få af mine elever, der har været ude for uheld i trafikken, lyder den væsentlige pointe fra den rutinerede kørelærer.
Ildsjæl og iværksætter af ‘Respekt for fart’
Han har, naturligvis, nogle mantraer, han altid har arbejdet ud fra. “Gør det du tror, og tro på det du gør, og “Det er ikke nok at bestå køreprøven; du skal også kunne køre bil og have respekt for det”. Og netop det med respekt har været en væsentlig del af Bents faglige og menneskelige habitus som kørelærer.
Bent var i sin tid med til at stifte bevægelsen “Respekt for fart”, hvor han også var formand i en årrække. Det var et samarbejde mellem daværende Vejle Amt, embedslægen, samt en række kørelærere, og tiltaget så dagens lys på grundlag af en trist statistik med mange unge trafikdræbte på Vejle-egnen.
- Vi satte et kursus op på flyvestation Vandel i samarbejde med politi, ambulancefolk, læger, bedemænd og Falck ligesom Lars Bach, vores daværende lokale udrykningslæge, også var med. Et kursus kørte typisk over to dage. Der var i forvejen udpeget nogle såkaldte ‘risikoelever’, som vi vidste kunne nyde godt af kurserne, og Alka forsikring koblede sig også på, så hvis man havde et Fart for respekt-kursus, så fik man en billigere bilforsikring. Og det virkede, det kunne vi se på de elever, vi fulgte efter kurserne bagefter. Det var et meningsfyldt og virkelig godt projekt, pointerer Bent, der også sad som formand for Vejle Kørelærerforening i 10 år.
Elev på 92 år
Som en lille sjov bonusinfo kan Bent for øvrigt fortælle, at den ældste elev han nogensinde har haft til køreprøve, var en herre på 92 år.
- Han mente nu ikke, at det var nødvendigt at køre til Vejle til testen, for som han sagde ”så har jeg kørt bil siden jeg var 16 år, så jeg ved nok, hvad det drejer sig om”, fortæller Bent med et smil.
92 år gammel er Bent jo langtfra, men han har altså alderen til at trække pensionistkortet, og noget af det han glæder sig til, udover en masse kvalitetstid med fruen i huset, er at han nu ikke længere er slave an sin kalender.
For et par år siden flyttede Bent teoriundervisningen hjem i kælderen ved privaten på Niels Kjeldsensvej. Og det har han været glad for. Foto: Jim Hoff
Nu er det mig og ikke kalenderen der bestemmer
- Det har i tæt på 40 år været kalenderen og klokken, der har styret mit liv. Nu bliver den kalender lagt til side som noget af det første. Generelt vil der nu blive mere tid til familien, børnene og børnebørnene, og så har vi talt om, at vi skal ud på nogle lidt længere rejser, det kunne for eksempel være en tur med autocamper gennem Australien, og vi vil også rigtig gerne ud at se noget mere af Danmark.
- Og så har jeg for resten købet en knallert, en NSU Quickly, og den skal jeg da nok også få en masse gode timer med både i værksteder og på landevejene, lyder det fra en bredt og forventningsfuldt smilende Bent, der her også lige afslører andre talenter end dem, han har levet af som kørelærer i tæt på 40 år.
Masser af jobs hos børnene til handyman Bent
- Jeg er jo også noget af en handyman og elsker håndværksmæssige opgaver, og med tre vokse børn i egne huse, så er der masser af gode jobs, der ligger og venter på mig der også. Jeg elsker også at gå i haven og ordne den, så jeg kommer helt sikkert ikke til at kede mig.
- Men det der med at blive fri for hver søndag aften at bøvle med kalenderen, mails, sms’er fra elever og alt det der – det bliver en stor befrielse at slippe for, ligesom jeg nok også godt kan leve ret fint med ikke at skulle have aftenundervisning 2-3 gange om ugen, lyder det med tæt på begejstring i stemmen fra Bent.
Nu er det slut med livsværket Give Køreskole
Helt begejstret over tanken om, at ‘Give Køreskole’ nu er fortid, er Bent dog ikke.
- Da jeg var 5 år, startede min far Give Køreskole. Det har altid været en kæmpestor del af mit liv, og det er jo både min fars, min mor Karens, der styrede alt det administrative for min far, og mit livsværk, der her stopper.
- Men for mig er det også vigtigt, at navnet og eftermælet omkring Give Køreskole kommer til at stå med en positiv klang. Jeg ville ikke kunne bære, hvis en anden overtog virksomheden og så slet ikke kørte det videre i min fars og min ånd - så er det bedre, at det stopper helt her, mens legen er god, understreger Bent.
Mon ikke Hondaen ruller ud igen til foråret?
Nuvel. Lad os nu se til foråret, om Hondaen ikke triller ud af garagen på Niels Kjeldsensvej par gange med en forventningsfuld ung køreskoleelev bag rattet med en bredt smilende kørelærer Rasmussen i passagersædet.
En gang kørelærer, altid kørelærer!
Bonusinfo nu vi er i julemåneden: Vidste du, at Bent er en rigtig julebelysningsentusiast? Hvert år pynter han med stor entusiasme både forhaven og baghaven på smagfuld vis med flot julebelysning til stor begejstring for Else, der er blevet så smittet af denne oplysende hobby, at hun decideret overvejer at købe et stort flot julerensdyr med masser af lys i til Bent.