Når den almindelige skoledag ændres til projekt: Kunst i børnehøjde

I disse dage er 5. og 7. klasserne på Hedegård Friskole i gang med et fælles program, der har erstattet de almindelige dansk, historie og matematiktimer. De har nemlig fået besøg af kunstner Henrik Kramer Westergaard fra Nordthy. 

Af Hedegård Friskole

BØRN & KUNST: Henrik er en kunstner og person, der er så inspirerende, at man bliver fanget af hans entusiasme i det øjeblik, man møder ham. 

I Give kender vi Henrik, idet vi de sidste par år har kunnet nyde hans kunstværk ”Sitkas Hjerte” på Rådhusbakken. Og da Henrik ankommer til Hedegård Friskole er hans bil og trailer da også belæsset med masser af forskellige størrelser af opskåret sitka-gran. 

Selve træet er et nåletræ, der stammer fra USA’s vestkyst og findes især på øen Sitka i den sydlige del af Alaska. 

Hvorfor lige dette materiale? 

Store områder især i det nordvestlige Jylland har været tilplantet med sitkagraner for at standse sandflugt og skabe flotte heder. Naturstyrelsen har dog fået fældet utallige af disse træer for at skabe områder til naturparker, Henrik Kramer Westergaard har dog været tvivlsom over for disse planer om at definere sitkagranen som en invasiv art og udrydde den. 

Han flyttede til Nordthy, da Naturstyrelsen begyndte at fælde massive mængder sitkagraner. Han synes stammerne fortjente bedre, end blot at blive hugget til flis eller komme på et savværk – de fortjente nemlig at opstå som en slags kunstnerisk-kulturelle-historiske minder. 

Delene af skulpturen ”Sitkas Hjerte” har stået ved Bullbjerg gennem mange år og har bl.a. oplevet hvordan tyskerne sprængte Bullbjerg badehotel i luften og byggede forsvarsværkerne mod vest. 

Den historie om materialet fortæller Henrik gerne om og eleverne i 5. og 7. klasse har på den måde allerede lært noget om historie, biologi og også matematik for træet Henrik har med er alle skåret i forskellige geometriske former. 

 

Privatfoto.

Hvad kan kunsten når man samarbejder om det? 

Henrik har i mange sammenhænge arbejdet med kunst i børnehøjde. Arbejdet med kunsten er fantastisk til at nedbryde barrierer mellem mennesker– vi har en forestilling om, hvad det skal blive til – det er måske sjældent sådan det ender med at blive. Det kender de fleste af os fra vores liv – det er ikke altid det går lige ud af den landevej, man troede. Hver gang man laver et kunstværk af træ, er det en helt unik oplevelse – der er kun det ene værk. 

 Børnene udfordres på deres fantasi, skaberevner og i høj grad det, at skulle lave tingene sammen og acceptere at hinandens forskelligheder kan ende ud i at man sammen kan nå lidt længere. 

Freja og Klara fra 7. klasse 

Lærke og Frida fra 5 klasse, fortæller at det er meget sjovt at lave noget helt andet nogle dage end almindeligt skolearbejde. De er i fuld gang med at male nogle træelementer og fortæller om at de har taget udgangspunkt i deres eget værelse, da de skulle udvælge hvilket kunstværk der skulle laves. 

Også samarbejdet med de andre elever fremhæver de:  

-Det er fedt, at have det sjovt sammen om et projekt som vi alle er lige gode til, siger Frida, der også fortæller, at det er en god måde at blive venner med nogle, man måske ikke kender helt så godt endnu. 

Freja og Klara fra 7. klasse har især oplevet udviklingen ved at skabe et kunstværk. De var ret hurtigt enige om, at de skulle lave en træmand, men da de kom ordentlig i gang og lærte ham lidt at kende, ja så måtte det blive en mand, der sidder ved et bål og rister skumfiduser. 

Blot en understregning af Henriks ord om, at vi har en forestilling om hvor vi er på vej hen – men måske ender det ikke helt der. 

 

Freja og Klara fra 7. klasse. Privatfoto

Unikt samarbejde 

 Også lærer i billedkunst, Linn Terney Tromborg, som er skolens tovholder på projektet, er begejstret: 

-Denne form for undervisning, giver virkelig vores elever noget helt andet, end det vi præsenterer dem for i dagligdagen. Samarbejdet omkring opgaven er helt unikt, og vi lærere er ofte meget fokuseret på modeller, og hvilke kasser vi kan passe undervisningen ind i. I dette projekt udfordrer vi virkelig hinanden på, hvordan vi får løst en opgave sammen, vi bruger vores fantasi og er nødt til at engagere os alle sammen for at få et godt resultat. 

Fernisering 

Fredag udstilles værkerne, samt fotos af processen i Østergade i Give. Som til enhver anden kunstudstilling vil der naturligvis blive afholdt en fernisering. Ferniseringen finder sted fredag klokken 12.00. Her vil der blive holdt et par taler, bl.a. af Henrik Kramer Westergaard samt Gerda Jørgensen, som på vegne af Vejle Byråd vil sige tak til de mange unge kunstnere, der har ladet fantasien råde og lavet nogle smukke kunstværker. 

Selvfølgelig serveres der også lidt godt til de kære børn som har bidraget meget flot til årets Kunst & Skulpturfestival i Give. 

Alle er velkomne til at kigge ned og se hvad kunst i børnehøjde kan blive til. 

 

Privatfotos.