Miljøvenlig og bæredygtig: Givskud Zoo er certificeret som Green Attraction
I mange år har Givskud Zoo - Zootopia arbejdet på at gøre driften af parken mere miljøvenlig og bæredygtig. Og nu har parken så fået et bevis på sit engagement i den grønne omstilling; parken er nemlig blevet certificeret som en Green Attraction.
Af Givskud Zoo
Green Attraction er et målrettet miljømærke for attraktioner i Danmark, og Givskud Zoo - Zootopia har netop modtaget denne certificering.
- Det er vi både glade for og stolte over. Man kan vel nærmest sige, at Givskud Zoo - Zootopia har grønt blod i årerne, og det er en del af vores DNA at arbejde for en grøn omstilling og en mere miljøvenlig drift i parken. Så det har været helt naturligt for os at gå efter certificeringen, der viser, at vi er meget målrettede, når det kommer til bæredygtighed, siger direktør i Givskud Zoo - Zootopia, Richard Østerballe.
Masser af bæredygtige tiltag
Green Attraction-certificerede attraktioner tæller både museer, dyreparker, videns - og forlystelsesparker. For at blive certificeret som en Green Attraction er der en række kriterier, som attraktionen skal leve op til og løbende overholde.
Af grønne tiltag gennem de seneste mange år i Givskud Zoo - Zootopia er blandt andet installation af ventilationsanlæg, solcelleanlæg, varmepumper, LED-belysning mv. Der arbejdes med grønne, økologiske og sæsonaktuelle varer samt affaldssortering. Der er opstillet ladestandere til el-biler, og parkens egne køretøjer udskiftes også løbende til bæredygtige alternativer.
- Vi har inddraget bæredygtighed som et af beslutningskriterierne i vores strategi for parken, og i alle afdelinger er det et fokusområde, uanset om det for eksempel gælder drift i forhold til dyrene eller det gælder vores politik om bæredygtigt indkøb af varer og brug af IT, forklarer direktøren.
Formidling til parkens gæster
Green Attraction-certificeringen skal gøre det lettere for gæster at tilvælge attraktioner, som arbejder med bæredygtighed og grøn omstilling.
Og netop gæsterne i Givskud Zoo - Zootopia har også mulighed for at lære om grønne tiltag, når de besøger parken. Formidling om bæreedygtighed, FN's 17 Verdensmål, biodiversitet og klimaforandringer indgår både i parkens skoletjeneste, i særlige udstillinger om for eksempel plastikforurening, i daglige aktiviteter og events.
- Vi prøver at inspirere og motivere vores gæster til at være mere bevidste om at passe på naturen, og så skal vi også selv leve op til det. Som dyrepark, der blandt andet arbejder for bevaring af arter rundt om i verden, og som formidler om vigtigheden af at beskytte vores natur, ligger den bæredygtige tilgang dybt forankret i os, og vi har en forpligtigelse til at være med i front, når det kommer til grøn omstilling. Derfor er Green Attraction-certificeringen en kærkommen anerkendelse at vores arbejde, siger Richard Østerballe.
Er ikke i mål
Sidste år modtog Givskud Zoo - Zootopia Bæredygtighedsprisen af Visit Vejle-netværket, fordi miljø og bæredygtighed indgår i parkens daglige arbejde, strategi og etiske regler.
Og nu er Green Attraction-certificeringen altså også i hus. Men det får på ingen måde parken til at hvile på laurbærerne, fastslår direktøren. Tværtimod arbejdes der fortsat hver eneste dag for at gøre driften endnu mere miljøvenlig og bæredygtig.
- Vi kan selvfølgelig ikke nå i mål med det hele på en gang. Men vi er ambitiøse, og vores indsats med mange grønne initiativer er løbende accelereret over årene - og det vil den fortsætte med i fremtiden.
Næste skridt for Givskud Zoo - Zootopia er at få parkens vandrerhjem Givskud Zoo - Hostel Green Key-certificeret, og arbejdet for at leve op til de påkrævede kriterier og ansøgningen hertil er allerede undervejs.