Gives ældste butik fylder 111 år: Brugsen har jo bare altid været der
Give har et rigt og alsidigt butiksliv med en del specialbutikker som flødeskummet på lagkagen. Men snakker vi butiksliv og Give, er der især én butik, der står ud som en stærk gennemgående figur – og som man føler har været der altid: Brugsen i Give fylder i år 111 år til marts med en stærk lokalorienteret historik og en eminent evne til løbende at følge med tiden og udviklingen, så man i dag står med en topmoderne butik, der i den grad opfylder den moderne forbrugers ønsker og behov og som er en stærk medspiller i lokalsamfundet.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
DET GODE BUTIKSLIV: 18. marts 1913 blev grundlaget skabt for den butik, som vi dag alle kender som SuperBrugsen i Give. Her blev der afholdt stiftende generalforsamling i “Give og Omegns Brugsforening”, hvor 60 nybagte medlemmer formulerede og vedtog brugsforeningens første love.
Den nyvalgte bestyrelse købte herefter en ejendom Vestergade for den grandiose sum af 12.000 kroner, og ansatte derpå Jens Jakob Hvillum som den første uddeler. Han opererede under foreningens formål: “Foreningens formål er ved fællesindkøb at forskaffe dens medlemmer gode og uforfalskede varer til den billigere pris, der kan haves ved indkøb i større partier”.
Dermed var en fantastisk rejse sat i gang, en rejse, der gennem tiden med skiftende uddelere og bestyrelser har bragt den lokale brugsforening frem til en position som en flot, populær og attraktiv forretning, der ikke blot tiltaler de lokale borgere, men som også formår at trække kunder fra mange af de omkringliggende byer til stor gavn for handelslivet generelt i byen.
En vigtig lokal og medspiller
Brugsen er en virksomhed, der er blevet en vigtig medspiller i lokalsamfundet både fordi Brugsen er en stor arbejdsplads som skaber jobs for mange lokale borgere, og fordi Brugsen har formået via trofast støtte til foreningslivet og diverse institutioner i området at være med til at holde gang i hjulene også udenfor butikkens døre.
Et tiltag, der kun er blevet udvidet efter samarbejdet med OK Benzin, hvor Brugsen hvert år kan uddele gode penge til foreningerne i lokalområdet. Penge genereret ved salg af benzin på tanken ved Brugsen.
Brugsen i Give har over tid hele tiden formået med forskellige uddelere ved roret at udvikle sig og altid fremstå som en moderne og tidssvarende butik med fokus på kunderne. I takt med tiden har man formået at tage tidssvarende varegrupper ind, og mangfoldigheden af varer har også løbende udviklet sig.
Kigger vi på selve butikkens udseende og indhold, er der også sket rigtig mange ting over tid. Næsten uanset hvilket årti, vi kigger ind i, er der sket udvikling, og ikke mindst de sidste 20-25 år, er der sket en eksplosiv udvikling med virksomheden på Fredensgade 1 i Give.
- Glæd jer til fødselsdagsfesten
Vores LokalAvis har fået en god snak med nuværende uddeler Claus Villumsen der har stået på kommandobroen i Brugsen siden 2007. I de nu snart 17 år, han har været uddeler i Brugsen, har han sammen med sine medarbejdere og bestyrelsen været en stor del af den udvikling Brugsen har gennemgået, og han har i høj grad været en ambitiøs og målrettet drivkraft i forhold til bringe Brugsen frem til den nuværende høje standard på flere fronter.
Og hvordan ser den så ud Brugsen anno februar 2024, det er det centrale fokuspunkt for denne samtale.
-Når vi når lidt hen i foråret, vil vi fejre de 111 år som byens brugsforening med en masse vilde, vilde tilbud. Det skal man virkelig glæde sig til. Det gør vi i hvert fald her i butikken, lyder det med begejstring i stemmen fra uddeleren.
Hver tirsdag har Brugsen besøg af Fredes Fisk, og det er et populært og velbesøgt tiltag.Foto: SuperBrugsen Give
El-ladere, vaskehal og friske fisk
En tur i helikopteren fortæller om en lokal SuperBrugs, der er ‘oppe på beatet’, som man siger. Sidste år fik man etableret to moderne og tidssvarende el-laderstandere, så man kan servicere kunder med elbiler også. For nogle år siden blev der bygget en ny vaskehal, energivenlig med genbrugsvand, og den leverer nu i omegnen af 18.000 bilvaske om året.
I mange år har Brugsen også kunnet levere frisk fisk, og de sidste 7 år har det været Freddy Jensen og Fredes Fisk, der hver tirsdag har serviceret kunderne med lækre råvarer fra det våde element. Det er et stærkt samarbejde til gavn for såvel Brugsen, kunderne og Freddy, der kvitterer for, at rigtig mange borgere flittigt besøger fiskebilen.
Blomster og portvin på højt niveau
Et andet tiltag, der er blevet større og større de sidste år, er Brugsens altid velbesøgte blomstermarked i forsommeren, hvor det bugner af blomster og planter en masse. Her kan der virkelig tankes op, så haven kan komme til at stå i fuldt flor. Blomstermarkedet blev til efter ide og inspiration fra Claus Villumsen selv, der virkelig har sat alle sejl til for, at Brugsens Blomstermarked er blevet noget, der tiltrækker folk ikke kun fra 7323 Give men også langvejs fra.
Apropos hjerteblod, så har Villumsen også etableret en helt unik portvinsafdeling, der også henter kunder fra hele landet. Den niche omtaler vi senere i en særskilt artikel, ligesom vi også løbende dækker de to store vinfestivaller, som også er med til at sætte Brugsen på landkortet
En beskrivelse af Brugsen vil også indeholde en snak om slagter- og delikatesseafdelingen, der virkelig er blevet en butik i butikken – og med et stort og alsidigt program og udbud af varer lige fra det fineste kvalitetskød til små lækkerier til den hurtige sult. Også slagter- og delikatesseafdelingen vil blive nærmere beskrevet i en solo-artikel senere her i Vores LokalAvis.
Dygtige til at undgå madspild
Brugsen i Give har i nogle år kørt med en meget bevidst politik omkring madspild, hvor det handler om ikke bare at kassere løs af varer, men i stedet lave nogle tiltag, der betyder, at maden/varerne bliver solgt til kunderne – naturligvis med en deklaration om datoudløb osv.
-Her har Coop opdelt os i nogle distrikter/regioner, og vi er 45 butikker i vores region. Her er vi blevet nr. 1 hvert år i forhold til den butik, der smider færrest varer ud. Det er vi da ret stolte af, og det er jo et tiltag, der giver god mening, pointerer Villumsen.
Anja Sørensen er leder af Brugsens bagerafdeling, der er et af mange aktiver, der er med til at gøre butikken meget kundevenlig. Foto: SuperBrugsen Give
Medarbejder politik med indbygget tryghed for ungarbejderne
Uddeleren vil også rigtig gerne fortælle om Brugsens medarbejderpolitik, hvor der er stor fokus på tryghed i ansættelsen.
-Vi har den helt klare politik, at unge under oplæring altid er tilknyttet en voksen fra butikken. Og de unge arbejder ikke alene om aftenen. Der er altid mindst en voksen til stede, og det er altid en voksen fuldtidsansat, der er lukkeansvarlig. Der giver tryghed for alle parter, og det handler også om at vi som butik viser og tager ansvar for de unge – det er en vigtig del af vores medarbejderpolitik, understreger Claus Villumsen, der også kan oplyse, at butikken naturligvis tager elever ind i de respektive afdelinger.
Folk der ofte besøger Brugsen for at gøre deres handel har nok opdaget, at man er meget bevidst om at undgå alt for lange kødannelser ved kasserne.
-Vi har en klar regel om, at der ikke må stå mere end 3 kunder i kø ved en kasse, før vi åbner yderligere en kasse. Vi skal ikke have utilfredse kunder pga., de skal stå og vente i en kø i lang tid, når vi har både kasser og mandskab nok til at håndtere kunderne, siger uddeleren.
Gratis børnebolle? Ja da!
Brugsen har også en velassorteret bagerafdeling, som tilbyder kunderne friskbagt brød og andre lækkerier. Her har man et tiltag, hvor man tilbyder en børnebolle til de mindre børn - og den gestus går rent ind hos småfolket og deres fædre og mødre. Brugsen har også udvidet med et stort glutenfrit sortiment i mange varegrupper, og netop hos bageren laver man hver dag sidst på dagen en tilbudspose med brød osv., der sælges til en lav pris netop for at undgå det tidligere omtalte madspild.
Apropos fin service tilbyder Brugsen vareudbringning til deres kunder hver mandag og fredag, hvor det ifølge Villumsen især er ældre og institutioner, der nyder godt af denne service. Og vil man ellers følge dagligt med i livets gang i SuperBrugsen i Give, så er der i følge Claus Villumsen rig mulighed for det på Facebook, hvor man har 9500 følgere, der levende følger med i butikkens liv, tilbud og stories om personalet.
-Her kan man blive præsenteret for en medarbejder hver mandag og onsdag, hvilket er et led i vores fortælling om vores ansatte i Brugsen. Et populært tiltag, som er med til at synliggøre vores mange medarbejdere, unge som ældre, for kunderne – og det er et tiltag, der er blevet taget godt imod.
Stort fokus på energi og miljø
Byens brugsforening har rigtig meget fokus på at agere korrekt og smart i forhold til energi og miljø. Det betyder, at butikken er certificeret som ‘energibutik’ med et såkaldt ISO 50001 certifikat. Det betyder på jysk, en certificering efter ISO 50001-standarden sikrer, at virksomheden har et sundt energiledelsessystem, der reducerer energiforbruget og miljøpåvirkningen og øger rentabiliteten.
-Vi har solceller på taget over mod jernbanen, og så har vi i en årrække solgt overskudsvarme til Give Fjernvarme, Derudover har vi installeret LED-lys i butikken, ligesom vores kølediske/anlæg er energivenlige. Vi har ingen åbne køleanlæg, der er låg på eller låger for dem alle, og det er også det eneste rigtige energimæssigt, understreger uddeleren.
Skal du have renset brudekjolen? Den fikser Brugsen da!
Og så måske en lille overraskelse her i forhold til Brugsens mange servicetilbud til kunder. For Brugsen i Give tilbyder faktisk rensning af tøj. Det er dog hverken uddeleren eller souschef Cornelsen der klarer den sag. Her han man et samarbejde med Byens Rens i Fredericia, der tilbyder en bred vifte af renseopgaver lige fra brudekjoler over dyner og sko til almindelige bukser. Og Byens Rens klarer også diverse sy-opgaver for kunderne, hvis man for eksempel skal have lagt en kjole eller et par bukser op.
Vi kan også godt lige som en lille teaser nævne her, at Brugsen snart vil indføre et nyt udvidet scan-selv-område med 6 stationer, som giver kunderne mulighed for hurtigt at komme gennem betalingsprocessen.
Comeback til Cirkus Trapez
Brugsen har flere gange også gjort sig i underholdning for byens børn, hvor Brugsen har købt en cirkusforestilling og så solgt billetter til kunderne til særdeles favorable priser.
-Grundet coronaen har det koncept været lagt på is nogle sæsoner, men i uge 38 er vi klar igen sammen med Cirkus Trapez ude på Dyrskuepladsen i Give. Og det ser vi da frem til at få op at køre igen, siger Claus Villumsen, der tilbage i 2014 fik besøg af elefanten Ramboline i Brugsen – eller ok, det var ude på p-pladsen, hvor børn og voksne kunne komme ned og se det imponerende dyr på klos hold.
Det er DIG der ejer Brugsen – hvis du er medlem
Det er vigtigt, at pointere, at SuperBrugsen er ejet af medlemmerne, akkurat som det var intentionen tilbage i 1913, da virksomheden første gang så dagens lys i Vestergade i de bygninger, der ligger lige overfor ‘Det Gamle apotek’.
På landsplan rundede Coop, som jo er overbygningen på butikker som SuperBrugsen, Daglig brugsen og Kvickly, 2 millioner medlemmer – hvilket ret beset betyder, at 2 millioner danskere nu i fællesskab ejer Coop. Der er altså ingen aktionærer, som skal have udbytte af forretningen. Co-op betyder kooperativ, dvs. samarbejde, og det er netop medlemsdemokratiet og fælleseje, som gør Coop helt unik i forhold til andre sammenlignelige detailhandelsbutikker.
Stærkt samarbejde med bestyrelsen og kunderne grundlaget for succes
-Og så er det jo sådan, at der sidder en valgt bestyrelse og varetager medlemmernes interesser. De er mine samarbejds- og sparringspartnere – og de er også folkets stemme. Her vil jeg gerne kvittere for et rigtig godt samarbejde med bestyrelsen her i Brugsen i Give. De er både udviklingsparate og særdeles samarbejdsvillige, og det betyder meget i forhold til at vi kan præsentere en brugsforening for kunderne, som lever op til både tidens krav og som fremstår som en god, ordentlig butik med en sund medarbejderkultur – og hvor der bestemt også lyttes til folks ønsker og behov.
-Nu bliver vi snart 111 år - og her er vi både stolte af vores alder, og det vi står for, og det vi kan levere som dagligvarebutik. Her skal vi bestemt også huske at anerkende kundernes store loyalitet og opbakning – uden den kunne vi næppe fejre 111-års fødselsdag, lyder det anerkendende fra Claus Villumsen.
Brugsens bestyrelse består af fra venstre: Uddeler Claus Villumsen, sekretær Annette Vilstrup, Niels Engelsted, medarbejderrepræsentant Conny Hansen, Lotte Nielsen, Lisbeth Højer, næstformand Tage Hansen og formand Torben Rasmussen. Foto: Jim Hoff