Give Udviklingsråd får halv million til markedsføring af erhvervsjorden i Give
Der er så dejligt ude på landet her i Give, hvor fuglene synger og de store vidder inviterer horisonten ind i udsigten. Erhvervsjord er der også nok af, og det har der været i mange år. Men det er åbenbart svært at sælge jordlodder til erhvervslivet her i Vejle Vest. Derfor sætter Give Udviklingsråd nu gang i en målrettet salgskampagne.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
ERHVERV: Der ligger en krystalklar ambition fra Give Udviklingsråds side om, at Gives indbyggertal i 2030 skal runde 6000. Den seneste kommunale optælling i 2023 viste, at der i 2023 boede knap 4700 i Give, så der skal altså i runde tal hives yderligere 1300 indbyggere til Solhjulets by.
Der er sat vand over til denne mindre befolkningseksplosion via de mange nybyggerier af såvel eje- som lejeboliger, der skyder op i Give, og det giver da også pote, idet de lokale ejendomsmæglere har tal, der viser, at godt 50 procent af beboerne i de nye boliger er udefra kommende folk, der den vej rundt er med til ar booste indbyggertallet.
Efterspørger seriøs og motiveret markedsføring
Men der skal ifølge formanden for Give udviklingsråd, Jette Nielsen, mere end nye boliger til for at tiltrække folk til byen. Og det handler om erhvervsudvikling.
-Der ligger stadig en masse ubebygget erhvervsjord her i Give, og markedsføringen af samme har slet ikke været markant nok. Vi har brug for i den grad at gøre opmærksom på, at der her i byen ligger masser af god erhvervsjord med en strålende beliggenhed tæt på motorvejen. Derfor har vi i Give Udviklingsråd søgt midler til en professionel markedsføringskampagne - og jeg kan med stor glæde her fortælle, at vi har fået bevilget 500.000 kroner af Vejle Kommunes ULN-pulje (Udvalg for Lokalsamfund og Nærdemokrati, red.)
Formanden for Give Udviklingsråd, Jette Nielsen, efterlyser en mere professionel og motiveret salgskampagne i forhold til erhvervsjorden i Give. Foto: Jim Hoff
Søger professionelle samarbejdspartnere
Jette fortæller, at nu hvor pengene er i hus, så skal hun sammen med Lars Utoft fra udviklingsrådet ud at søge professionelle samarbejdspartnere, der kan iværksætte et markedsføringskoncept, der kan få erhvervslivet i og omkring Vejle Kommune til at rette kikkerten mod Give, når der skal etableres nye virksomheder.
-Det handler om at få igangsat en målrettet kommunikation, det handler om lyst og motivation i forhold til at få sat fokus på erhvervsjorden her i byen, så vi kan få tiltrukket nogle nye virksomheder her til byen. Den slags skaber vækst på flere områder, heriblandt også på indbyggertallet, pointerer Jette Nielsen.
Jomfruelig erhvervsjord og en spøgelsesfabrik
Kigger vi lidt rundt i og omkring byen, er der for ikke så mange år siden udstykket nye erhvervsjordslodder på Tykhøjetvej overfor Give Gjernvarme. Der står dog alle hen i uberørt jomfruelighed, ligesom der på Dyrskuevej stadig er god plads – og en spøgelsesfabrik, der nu på 2. år er til salg efter at den projekterede hampfabrik måtte dreje nøglen.
Men nu er der som sagt midler til noget positiv og lokalt motiveret markedsføring, og kunne vi ramme ind i samme boom, som erhvervsjordene omkring Vejle Nord har været ramt af de seneste år, så ser det rigtig godt ud.
Hampfabrikken på Dyrskuevej ligger hen som en spøgelsesfabrik i industriområdet - og har været til salg i 2 år. Foto: Jim Hoff