Efter 25 år hos Expert i Give: Jacob elsker simpelthen butikslivet!

Den 1. august 1997 trak den dengang 16-årige Jacob Dahl Hansen for første gang Expert-skjorten over hovedet, da han startede i lære hos Radio Hansen hos Jytte og Poul Hansen. I 2008 købte han sammen med sine trofaste makkere Martin Tirsgaard og Lennart Hansen butikken, og lørdag den 24. februar inviterer Jacob til reception i anledning af sit 25-års jubilæum i butikken.  

 Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk  

JUBILÆUM: Familiefar til 3, butiksejer og kompetent håndboldspiller. Der kan sættes en del labels på 42-årige Jacob Dahl Hansen, idet mange kender ham fra de her nævnte sammenhænge. I denne artikel skal det mestendels handle om butiksejeren, idet Jacob i år kunne fejre 25-års jubilæum hos Expert den 31. januar 2024, heraf 9 år som ansat og 16 år som indehaver.  

I en alder af blot 16 år startede Jacob i lære hos Radio Hansen på Torvet i Give. Her var det de daværende indehavere Jytte og Poul Hansen, der tog den unge håndboldspiller og indfødte Giveknægt under deres vinger.  

Vi skal lige have varedeklareret, at på trods af det fælles efternavn, så er der ikke tale om, at Jacob er i familie med Poul og Jytte Hansen. Det har han fået en del spørgsmål omkring, ikke mindst da han sammen med Martin Tirsgaard og Lennart Hansen overtog forretningen efter Poul og Jytte.  

Afstikker til Rema 1000 

Efter 9 år som ansat trængte Jacob til lidt fornyelse i tilværelsen, så han forlod Radio Hansen for at blive sælger og konsulent hos Rema 1000. 

- Der skulle lige prøves noget nyt, og efter et år hos Rema 1000 tog jeg så et halvt års barsel i forbindelse med ankomsten af vores første barn, Victor. Mens jeg gik og hyggede mig med Victor, og min kone Laila færdiggjorde sin uddannelse til sygeplejerske, havde jeg lidt tid til at fundere over, hvad fremtiden skulle byde på for mig rent arbejdsmæssigt. Jeg havde tænkt en del over, at jeg kunne tænke mig at prøve at have mit eget, at være selvstændig med egen butik, fortæller Jacob.  

“Du kan da bare købe vores forretning” 

Han kiggede af og til ind i butikken hos Expert og fik en snak med de tidligere kolleger Martin og Lennart, ligesom det også blev til nogle snakke med Poul Hansen. 

- Under en af de her snakke med Poul fik jeg sagt lidt om, at jeg godt kunne tænke mig at have min egen butik. “Du kan da bare købe vores forretning”, sagde Poul så på et tidspunkt, måske ment lidt i sjov, men her blev der for alvor sået et frø. Jeg gik konkret i gang med at vurdere mulighederne, og på et tidspunkt tog jeg fat i Lennert og Martin og spurgte, om de var friske på at være med. Og det var de lige med det samme, så vi købte forretningen 1. oktober 2008, og så var vi ellers i gang, fortæller Jacob.  

Han var efter endt barselsorlov startet igen i butikken den 30. maj 2008, så han og hans to makkere havde lige 4 måneder til at få det hele puslet på plads inden den faktuelle forretningsovertagelse.  

- Det var rigtig spændende, og det gode ved handlen var jo, at Jytte lige som “fulgte med i prisen”. Hun var uundværlig for os, idet hun kendte alle systemerne, var stærk på det administrative og kendte jo også rigtig mange af kunderne, så det var vigtigt og godt for os, vi fik Jytte med over, lyder det anerkendende fra Jacob.  

 

 Jacob er rigtig glad for at være i butik, og han manøvrerer gladeligt mellem både Expert- og punkt-afdelingerne. Foto: Jim Hoff

Direktør? Nej jeg er da bare stadigvæk Jacob 

Nu har han jo prøvet at fungere både som ansat og leder i butikken, og overordnet set ser Jacob ikke den store forskel på de to roller, ikke sådan lige umiddelbart i hvert fald.  

-Ok, som ejer af en butik er der jo væsentlig flere timer i det end som ansat. Man har sine egne penge i det, det er hjerteblod, og der er et større ansvar omkring butikkens drift osv. Men når det er sagt, så er jeg altså bare stadigvæk Jacob, når man møder mig i butikken – jeg går ikke op i at kalde mig direktør og alt det der. Jeg elsker først og fremmest at være ude i butikken og den daglige kontakt med kunderne. Det er her, jeg tanker energi og arbejdsglæde - og det gør jeg hver dag, understreger Jacob.  

Naturlig butiksudvidelse i 2015 

I 2015 blev forretningen udvidet med en Punkt 1 butik. Bygningen der tidligere husede Sydbank blev ledig, og så slog trekløveret til og købte bygningen og etablerede altså en Punkt 1.  

-Det var en helt naturlig udvidelse af butikken, Expert og Punkt 1 er jo samme kæde, og det var en fin mulighed for os til at udvide varesortimentet og dermed blive en endnu mere attraktiv butik for kunderne og dermed også for Give som handelsby.

- Rent fagligt var det da også sjovt og lærerigt at skulle ind og gøre sig klog på nogle helt andre varegrupper. Der er trods alt ret stor forskel på en tørretumbler og et stereoanlæg, pointerer den jubilerende forretningsmand med et stort smil.

Tiltrækker kunder langvejs fra 

I og med at Expert og Punkt 1 kan benævnes som en specialbutik, er det en butik, der har en bred kundegruppe geografisk set, for ud over de lokale kunder tiltrækker butikken også folk fra alle de omkringliggende byer som Brande, Billund og faktisk også Vejle og endnu længere væk.   

Det handler dels om varesortimentet, men også om, at man i Lennart Hansen har en herre, der virkelig kan sit kram, når vi taler om det tekniske.  

-Lennart kan jo stort set reparere alt, og det betyder, at vi har kunder der virkelig kommer langvejs fra for at nyde godt af hans tekniske og håndværksmæssige kompetencer. Og i det hele taget supplerer vi hinanden rigtig godt, vi tre i ejergruppen. Lennart er som sagt skarp på det tekniske, Martin er stærk omkring det administrative, og jeg har så stor fokus på selve butikken mht. Indretning og varesortiment.  

-Det fungerer rigtig godt, vi arbejder rigtig godt sammen og har det godt sammen og har aldrig problemer. Vi har en klar regel om, at det er flertallet, der bestemmer, hvis der er en beslutning, der skal træffes. Så siger 2 ja, 1 siger nej, så bliver det et ja – og det har aldrig givet ufred eller problemer. Vi havde jo også arbejdet sammen i 10 år, inde vi i fællesskab købte butikken, så vi kendte hinanden rigtig godt og vidste hvad vi gik ind til – og det var en stor fordel, siger Jacob.  

I 2015 udvidede Expert i Give med en Punkt 1 butik, hvilket har været med til at styrke butikken og forøge kundegrundlaget. Foto: Jim Hoff

Man skal vide noget om alt 

Når man har været 25 år i en og samme forretning, så har man naturligvis været med på en rejse, hvor der også er sket forandringer på flere området. Da Jacob startede for 25 år siden, solgte man rigtig mange stereoanlæg og de klassiske store tunge fjernsyn, plader og cd’er. Sådan er det ikke i dag.  

- Generelt skal vi som butik have et ganske bredt udvalg af varer på hylderne. Stereoanlæg og radioer sælger vi ikke nær så meget af mere, men så er der dukket andre varegrupper op som smartphones, computere, printere og tablets osv. Nu er vi jo ikke en kæmpestor butik med et stort lager, men vi kan lynhurtigt skaffe ting hjem til kunderne næsten fra dag til dag, da vi er med i en kæmpestor landsdækkende kæde. Det betyder jo også, at man skal have en bred viden om mange produkter - man skal simpelthen vide lidt om alt, og det kan jeg godt lide, pointerer Jacob, der også er glad for, at man har en stor grad af selvstændighed som butiksejer, selv om man i Expert og Punkt 1 er med i en stor kæde. 

Elsker at hjælpe folk i butikken 

Og så er der jo selve servicedelen i en butik, der sælger elektronik og moderne gadgets. Her er der også nok at se til.  

-Folk i alle aldre kommer ind for at få hjælp til deres telefoner og pc’ere, og det giver os en afvekslende hverdag i butikken, hvor to dage bare ikke er ens, Og så er det jo også dejligt, at man kan hjælpe folk - både i Expert og Punkt 1. Både Martin og jeg ekspederer kunder i begge afdelinger, og det er to vidt forskellige ting, men også fint og som sagt afvekslende, siger Jacob.  

Og kunderne værdsætter det altid høje serviceniveau i butikken. I sidste uge, fortæller Jacob, var der kunder inde hele tre gange med kage som tak for hjælpen til diverse tekniske udfordringer.  

Stor og uundværlig opbakning fra familien 

-Og det er jo herligt, Vi elsker bare kage her i butikken, og at folk påskønner vores hjælp på den måde, det giver jo bare en masse ekstra energi og drive. Her er det også med til at gøre jobbet afvekslende, at vi skal hjælpe både børn på 5 år og ældre på 90. De skal behandles på vidt forskellige måder, og det er bestemt også spændende. 

- Som sagt bruger man en del flere timer som selvstændig end som ansat, og det kan jo også kun lade sig gøre, fordi man har flot og stærk opbakning fra familien derhjemme. Og det må man bare sige, jeg har. Laila og børnene er virkelig forstående i forhold til mine mange arbejdstimer, og den opbakning er bare uundværlig, lyder det anerkendende fra Jacob.  

Reception den 24. februar – og så skal der kage på bordet 

Og så tilbage til de kageglade Expert-drenge. For når Jacob inviterer til reception lørdag den 24. februar fra 13.30 til 16.00 forventer han, at Martin og Lennart står klar med det helt store sønderjyske kaffebord til gæsterne - sagt med glimt i øjet. 

-Alle lige fra kunder, venner, familie og forretningsforbindelser er velkomne til receptionen denne lørdag. Vi glæder os til at se folk og få en god snak med dem – og kage, det lover jeg, det går vi ikke ned på, lyder det fra jubilaren med et stort smil.  

Lokal funderet butik i en god handelsby 

Der skal nok komme godt med folk, for når en lokal knægt, der har forretning sammen med to andre lokale knægte, så er netværket stort og langtidsholdbart.  

-Vi ser det som en klar styrke, at vi alle tre er lokale. Vi bakker også meget op om det lokale foreningsliv og er på den måde også synlige i lokalområdet. Og så vil jeg gerne understrege, at vi har butik i en rigtig stærk handelsby med mange fine butikker, også en del specialbutikker. Vi har en togstation, og lige nu vækster vi med en nyt flot idrætscenter der kommer oven i de to haller, vi har i forvejen, der bygges masser af nye boliger, snart får vi yderligere en daginstitution, så Give er en god by, der udvikler sig i den helt rigtige retning, konstaterer 25-års jubilaren. 

Bonusinfo: Tilsammen har Jacob, Martin og Lennart 97 års anciennitet hos Expert, så om 1 år vanker der garanteret en stor 100-års fest. Og så skal vi da have masser af kage igen!