Det handler om tryghed og tillid: Din Bedemand leverer faste pakkepriser til bisættelser og begravelser
Der kan være rigtig mange både følelsesmæssige praktiske udfordringer på spil, når man som pårørende skal håndtere et dødsfald i familien. Midt i sorgen skal man også forholde sig til en række praktiske gøremål omkring begravelse og bisættelse, og rent økonomisk kan det også være svært at danne sig et overblik. Derfor tilbyder Din Bedemand faste pakkepriser.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
GIVE: Det kan være svært at overskue både praktik, økonomi og det følelsesmæssige, når man som pårørende står som ansvarlig for en begravelse eller en bisættelse. Det er naturligvis her, bedemanden kommer ind i billedet med hjælp til at danne et hurtigt overblik og til at få styr på alt det praktiske.
Men selv om der ligger en ret fast køreplan for de praktiske opgaver, så kan det stadigvæk være svært for den eller de pårørende at manøvrere i det økonomiske aspekt omkring en begravelse eller en bisættelse.
Det er ud fra den præmis, at Claus Madsen fra Din Bedemand/Grindsted-Billund Begravelsesforretning tilbyder sine kunder begravelser og bisættelser til faste pakkepriser.
- Vi oplever, at folk er rigtig glade for denne her løsning med faste pakkepriser. Det er overskueligt, og folk ved nøjagtigt, hvad de får for pengene. For 11.750 kroner får man bedemandens service, en hvid kiste samt to gange rustvognskørsel. Her er grundtingene inkluderet i prisen, og det er rigtig rart siger vores kunder. I Give er der for eksempel langt til krematoriet, og derfor er det en klar fordel med en fast pris på rustvognskørsel. Ud over denne grundpakke kan man naturligvis tilkøbe en række ekstra services, fortæller Claus Madsen.
Unikt med pakkepriser
Dette koncept med faste pakkepriser er unikt for Claus Madsen og Din Bedemand, der råder over i alt 12 afdelinger i Jylland og på Fyn. At man er geografisk til stede handler om tillid, nærhed og tryghed i relationen mellem bedemanden og kunden.
- I dag er de rigtig mange der googler sig frem til en bedemand. Som med så meget andet foregår det i dag rigtig meget online, og det er fint nok, at man finder os online eller på hjemmesiden. Men vi vil samtidig gerne bibeholde de gode gamle værdier, hvor vi mødes ansigt til ansigt med de pårørende, og derfor er vi til stede så mange steder fysisk, ligesom vi naturligvis også tager ud i hjemmet hos folk. Faktisk vil jeg sige, at 9 ud af 10 besøg foregår hjemme hos folk i deres hjem, fortæller Claus Madsen, der også kan oplyse, at Din Bedemand håndterer omkring 100 dødsfald årligt via indledende onlinekontakt.
Der kan ifølge Claus Madsen godt være folk, der møder konceptet med at finde en bedemand online med en vis skepsis.
- Foregår det så kun online? spørger mange. Og dertil er svaret nej. Det foregår præcis på samme måde som altid med et fysisk møde. Ja, folk finder os ofte online, men så tager vi ud til folk og har en samtale typisk på en halvanden times tid. Vi kan have en kiste med, og vi tager ud privat, hvis der er tale om et hjemmedødsfald, og vi tager også ud til hospice og plejehjem. Som sagt kan vi også mødes i et af vores lokaler rundt omkring. Det er 100 procent op til kunden, for det handler om, at folk føler sig trygge, når vi skal tale med dem om de ting, der nu er i vente, pointerer Claus Madsen.
’Min sidste vilje’ gør det lettere for alle parter
Din Bedemand har kørt med pakketilbuddene i 10 år, ligesom man også har været til stede online i cirka samme periode.
- Vi giver tilbud hver dag på begravelser/bisættelser, og det hele kører 100 procent efter et skema. Vi er med inde over hele processen og har virkelig fingeren på pulsen og er en aktiv medarrangør. Vi kører også med et tilbud, hvor vi giver folk mulighed for at nedfælde deres sidste vilje – og det er gratis. Her har vi over 400 pjecer udfyldt af folk på 40 år og opefter. Ved at udfylde ”Min sidste vilje” er der styr på tingene, det er juridisk bindende, og her ved de efterladte nøjagtigt, hvad den afdøde har gjort sig af tanker og har af ønsker i forbindelse med begravelsen/bisættelsen.
- Papirerne ligger hos os, og vi præsenterer dem så for familien, når det kommer dertil. På den måde bliver vi en slags mæglere mellem familien og afdøde, og vi opfordrer da også til, at man informerer sine nærmeste omgangskreds om, at der foreligger en sidste vilje på papir, siger Claus Madsen.
Skaber hurtigt overblik og klarhed
Ved et dødsfald kan bedemanden være fremme indenfor 1-8 timer, alt efter kundens behov og når man så mødes med de pårørende, har Claus eller en af hans folk en checkliste klar, hvor man får alle de praktiske ting på plads.
- Det handler om så hurtigt som muligt at få de her ting på plads, så folk får skuldrene ned.Vi skal skabe overblik og klarhed, for folk der er i sorg, og som har så mange spørgsmål, siger Claus Madsen.
Virksomheden råder over rustvogne, der kan håndtere to kister, hvilket er aktuelt ved dobbeltbegravelser. Generelt opgraderer virksomheden jævnligt bilparken, så man hele tiden kører med de nyeste biler.
Virksomheden råder over to biler, er kan rumme hele to kister, så man er gearet til en dobbeltbegravelse. Foto: Jim Hoff
Topscorer på Trust Pilot
Virksomheden er i dag funderet på det gamle firma, der blev oprettet i Vejen i 1882 og i Grindsted 1960, som Claus Madsens far Evald i sin tid købte. I dag sidder Claus Madsen i spidsen for virksomheden med i alt 12 fysiske afdelinger i byer som eksempelvis Give, Grindsted, Billund, Vejle, Kolding, Vamdrup, Vejen, Holsted, Ribe, Esbjerg, Varde, Ølgod med flere. Her har man taget det bedste fra den ”gamle og den nye fagre verden” og bygget virksomheden på det.
Arbejdsområdet ligger i det midtjyske mavebælte fra Esbjerg til Kolding plus Fyn. Virksomheden har mange år på bagen med opstart i Grindsted i 1960, og virksomheden har den vej rundt oparbejdet et godt ry ikke mindst via mund-til-mund-metoden. Men også online.
- Vi scorer topkarakterer på Trust Pilot, og det er vi virkelig glade for. Der er bare ikke plads til fejl i denne her branche, for det her handler i høj grad om folks følelser, hvor tillid er et meget vigtigt parameter. Derfor er det også utroligt vigtigt, at vi her i Grindsted-Billundafdelingen råder over et rutineret team bestående af fem gode folk med erfaring fra branchen og med lokalkendskab. Det er folk fra Billund, Grindsted og Farre, og som ved hvordan man skal begå sig her på egnen, siger Claus Madsen.
Kan tilbyde hele pakken via stærkt fagligt netværk
I forhold til dødsannoncer er der også hurtig service fra Din Bedemand. Når Claus eller en af de andre bedemænd sidder overfor de pårørende, får de i samarbejde lavet dødsannoncen elektronisk, og den kan være online på Afdøde.dk samme dag, som dødsfaldet er sket.
- Vi kan generelt være fremme indenfor en time alle de steder, vi servicerer, og vi har også i vores netværk folk tilknyttet med kompetencer indenfor jura og skifteretslige opgaver. Vi kan henvise til gode advokater, stenhuggerier og ejendomsmæglere, så vi på den måde kan tilbyde kunderne hele pakken i forbindelse med alle de praktiske opgaver og udfordringer, der kan følge i forbindelse med et dødsfald, oplyser Claus Madsen.
Afslutningsvist forklarer Claus Madsen, at firmaet kører med mottoet ”Vi står til rådighed i ét af livets sværeste øjeblikke”, og at man i virksomheden har en klar vision om at ville være Danmarks bedste fuldservice bedemand.