Cykelstien del 2 mellem Thyregod og Vesterlund skal lige en tur i tænkeboksen
Som det fremgik af en artikel her i avisen den 1. marts, er ikke alle borgere i Thyregod-Vesterområdet lige begejstrede for, at den sidste del af cykelstien mellem de to byer skal være en “2 minus 2 vej”. Onsdag aften blev der “luftet ud” i holdningerne til lokalrådets årsmøde - og nu bliver projektet gentænkt i konstruktiv dialog.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
THYREGOD: Et brandvarmt punkt var på dagsordenen onsdag aften, da lokalrådet i Thyregod-Vester afholdt årsmøde. Det handlede om del 2 af cykelstien mellem Thyregod og Vesterlund, et projekt til 1.8 millioner kroner, der er rammesat til at blive en såkaldt “2 minus 1 vej”, hvor der i stedet for en decideret cykelsti males striber på begge sider af vejen, der skal indikere plads til cyklister i begge retninger.
Projektet var egentlig godkendt og sendt til effektuering, men så dukkede en protestgruppe op bestående dels af lodsejere på strækningen samt en række af de trafikanter, der bruger vejen mellem de to byer jævnligt.
123 underskrifter mod “2 minus 1 vejen”
Gruppen med de to lodsejere Børge Hansen og Niels Clemmensen i spidsen havde indsamlet 123 underskrifter, der sagde ‘nej tak’ til “2 minus 1 vejen”, og protestbrevet blev overrakt til formanden for teknisk udvalg, Gerda Jørgensen, fredag den 1. marts ved en lille happening på cykelstien mellem de to byer.
Udover protesten over ideen om en “2 minus 1 vej” åbenbarede de følgende dage også en kurre på tråden omkring kommunikationsniveauet mellem protestgruppen på den en side og lokalrådet og kommunen på den anden side.
Lokalrådet og skolelederne i Thyregod og på efterskolen havde overfor kommunens sagt god for projektet med henvisning til solid rygdækning fra borgerne i området, men her var det så, at protestgruppen meldte hus forbi.
Niels Clemmensen kom med flere argumenter mod "2 minus 1-modellen", og han var heller ikke tilfreds med kommunikationsniveauet fra lokalrådets side. Foto: Jim Hoff
Clemmensen: Ikke nok at orientere på Facebook
Onsdag aften var det den tidligere lokalpolitiker og inkarnerede cykelstiforkæmper gennem flere årtier, Niels Clemmensen, der fik mulighed for at forklare, hvilke argumenter, der ligger bag underskriftsindsamlingen.
-Det var altså ikke alle, der var blevet informeret om, at lokalrådet og de to skoleledere bakkede op om “2 minus 1 vejen”. Mange føler ikke, at de er blevet spurgt. Vi hører efterfølgende, at lokalrådet havde informeret om sagen på deres hjemmeside og på Facebook, men det er altså ikke alle borgere, der er på de sociale medier og sidder og kigger på jeres hjemmeside. Vi er en del, der føler, at vi ikke er blevet orienteret godt nok. I min optik skal man lave en invitation til en høring, inden man som lokalråd siger god for sådan et projekt.
-Vi har en stærk tradition her i Thyregod for at stå sammen og at løse tingene i fællesskab, her tænker jeg på vores svømmebad, hallen, Sandbjerg og Kildedalen – alt sammen gode projekter funderet på lokalt fællesskab, lød argumentet fra Clemmensen.
Lokalrådsformand: Der er informeret bredt ud
Lokalrådets formand Jean Darly tog stafetten op og forklarede set fra lokalrådets vinkel.
-På et møde på Vesterlund Efterskole havde vi et møde med både borgere og politikere, og her benyttede vi lejligheden til at spørge ind til mulighederne i forhold til at få gang i etape 2. Her bliver vi hurtigt klar over, at vi vil ryge meget langt ned på kommunens prioriteringsliste, hvis der er tale om en decideret cykelsti som del 1. Det kunne betyde, at vi skulle vente yderligere 40 år, så vi henvender os til Vesterlund Efterskole, Thyregod Skole samt borger- og beboerforeningerne, så vi kan stå stærkt i vores næste henvendelse til teknisk udvalg og lokalpolitikerne. Ved at acceptere en “2 minus 1 vej” kunne vi allerede i 2024 få færdiggjort 2. etape – og vi skal lige have med, at der kun var bevilget 1.8 millioner kroner, hvilket altså ikke rækker langt i forhold at etablere en egentlig cykelsti, forklarede Darly, hvorefter han kom ind på selve kommunikationsdelen angående det nye projekt.
-At nogle ikke vidste, at lokalrådet havde anbefalet “2 minus 1 vejen” sammen med de to beboerforeninger og skolerne, forstår jeg ikke. Det kan godt være, at ikke alle er på Facebook og ser lokalrådets hjemmeside, men det kan bare ikke passe, at det ikke er blevet fortalt videre. Alle borgere var også inviteret ind til mødt på Vesterlund – og de lodsejere, der har givet jord fra til cykelstien, må da også vide noget også om det videre forløb. Når det er sagt, så vil jeg godt understrege, at lokalrådet da også meget gerne ser en komplet cykelsti mellem de to byer – men vi har bare forholdt os til virkeligheden og de reelle muligheder.
Lokalrådets formand Jean Darly fortalte om processen op til beslutnigen om og bevæggrundene for at bakke op om kommunens løsning med en "2 minus 1 vej". Foto: Jim Hoff
Trafikken har ændret sig radikalt
Hvad angår frasigelsen af “2 minus 1 vejen” havde Niels Clemensen flere argumenter klar i debatkanonen.
-At lave en “2 minus 1 vej” er langt fra den bedste løsning. Trafikken har ændret sig radikalt på vejen de sidste år, fordi også landbruget har ændret sig radikalt. Nu kører der dagligt store gylletransportmaskiner på vejen, altså endnu mere tung landbrugsrelateret trafik. Kartoffelproduktionen er vokset osv. Som I ved, ligger der ½ meter grus i begge sider af vejen, for at gøre den bredere. Når biler møder landbrugsmaskiner, skal de ud i rabatten, når landbrugsmaskiner møder landbrugsmaskiner, så skal begge køretøjer ud i rabatten – og derfor er det da logisk, at cyklisterne bliver gidsler i det her spil – det hjælper en “2 minus 1 vej” overhovedet ikke på.
-At man giver 1.8 millioner til falsk tryghed, er ikke smart. Vent nu til vi har pengene, så der kan laves en ordentlig og for alle sikker løsning. Har man sagt A, må man også sige B – og det skal ikke være denne her billige model, lød argumenterne fra Clemmensen.
Frygter at ryge langt ned i cykelsti-køen
Bjarne Boysen fra lokalrådet tog her til genmæle og forklarede bevæggrundene for, at man i lokalrådet havde sagt ja til “2 minus 1 modellen”.
Grunden til at vi lagde vores lod i vægtskålen til fordel for “2 minus 1 vejen” var den, at hvis vi stod fast på en klassisk cykelsti helle vejen, så frygtede vi, at vi ville ryge ned som nr. 78 i køen af cykelstiprojekter. Første del kostede 5.8 millioner, og sidste del vil nok ligge på samme niveau – og så risikerer vi at ryge helt ud af listen.
-Jeg vil også gerne understrege her, at vi ikke har puttet med, at vi bakker op om en “2 minus 1 vej” - det har været offentligt ude fra dag et. Og så vil jeg også gerne pointere, at det er vigtigt for os i lokalrådet, at vi sammen finder en løsning.
Lokalrådets næstformand Bjarne Boysen understregede, at lokalrådet ikke er imod en klassisk cykelsti på del 2 - og han opfordrede til samarbejde og konstruktiv dialog parterne imellem. Foto: Jim Hoff
Gerda Jørgensen: Vi skal have lavet en ny gennemgang af projektet
Gerda Jørgensen, formanden for teknisk udvalg, fik efterfølgende ordet, og hun åbnede også op for en konstruktiv dialog med borgerne i Thyregod og Vesterlund-
-Vi har som udgangspunkt tænkt at vi skulle finde den bedste løsning på den lempeligste måde for borgerne. Hvis vi for eksempel skulle etablere en rigtig cykelsti på del 2, skulle kommunen ind gennem en have og købe jord “med loven i hånden”. Der er blevet foretaget en åstedsforretning (en besigtigelse af et sted, hvis faktiske tilstand har betydning for afgørelse af en sag. Den foretages af sagkyndige og upartiske personer, der ofte er udpeget af retten eller en offentlig myndighed. på stedet, red.), og ud fra de her ting fandt vi, at en “2 minus 1 vej” var det bedste - også efter at have fået henvendelser fra begge sider af denne her sag.
-Vi har i teknisk udvalg talt om, at det er ærgerligt, at det viser sig, at nogle mener, at en “2 minus 1 vej” ikke er det rigtige, men vi er ikke for stolte til at lave det om, selv om det er en træls proces at skulle igennem. Jeg ved ikke, hvor det ligger lige nu, men vi skal i hvert fald have lavet en ny gennemgang af tingene, konstaterede Gerda Jørgensen.
Formanden for teknisk udvalg, Gerda Jørgensen, åbnede op for, at man kan lave en ny gennemgang af cykelstiprojektet del 2. Foto: Jim Hoff
Opfordring fra Svend Erik Nielsen: Hold sammen, tal med én stemme!
En anden lokalpolitiker, Svend Erik Nielsen, fik også ordet, og han var klar i mælet.
-Jeg vil på det kraftigste til, at I holder sammen. Tal med én stemme, ellers ser byrådet ikke jeres vej. “2 minus 1 vejen” er en nødløsning til 1.8 millioner kroner. En rigtig cykelsti del 2 vil nok koste cirka 5 millioner kroner. Så I skal træffe et valg: Vil I have en cykelsti hele vejen, vil I have cykelsti det halve af vejen og nikke ja til en ”2 minus 1 vej”. Bliv nu enige og sæt jer sammen med teknisk udvalg, så får I en løsning, lød det gode råd fra Svend Erik Nielsen.
Helt i samme ånd kom der et indlæg fra en borger, der undrede sig over, at “protestgruppen” havde lavet en underskriftsindsamling.
-Hvorfor henvendte I jer ikke til lokalrådet og fik dem med? På denne her måde splitter I jo byen, og det er da direkte dumt, lød meldingen.
Bjarne Boysen lukkede debatten her med en direkte opfordring til alle parter om, at man nu sætter sig sammen rundt om bordet med Gerda Jørgensen og får talt alle scenarier igennem, og det ønske nikkede formanden for teknisk udvalg naturligvis ‘ja tak’ til.
Vurderet ud fra stemningen i lokalet var der enighed om det forslag, og på den måde kan man håbe at Thyregod/Vesterlundborgerne finder frem til det oprindelige dna for egnen, hvor man sammen og i fællesskab løser de forskellige udfordringer og viser sammenhold.
Byrådspolitiker Svend Erik Nielsen opfordrede borgerne i Thyregod-Vesterlund til at tale med én stemme og at stå sammen. Ellers risikerer de ikke at blive hørt i byrådet. Foto: Jim Hoff