AutoMester vil skubbe branchen i en grønnere retning
Landets største værkstedskæde har lanceret en ny strategi for deres AutoMester E+, der ifølge dem selv handler om at tage ansvar for bilbranchens negative indflydelse på klimaet. Samtidig inviterer de forbrugerne til at træffe mere aktive valg
MILJØ OG BILER:I en tid, hvor klimaforandringer og bæredygtighed er på den globale dagsorden, står autobranchen over for en nødvendig omstilling. Per Weiskvist, der er ny kædechef hos AutoMester, understreger vigtigheden af handling, selvom autobranchen formentlig aldrig bliver helt miljøvenlig:
- Vi erkender, at autobranchen ikke er duksen i klassen, men det må ikke være en stopklods eller afholde os fra at handle - tværtimod. Vi skal træffe beslutninger, der fremmer bæredygtighed og miljøbeskyttelse, også selvom det kræver mere af os.
Innovative
Selvom det først er fra 2026, at der kommer krav til ESG-regnskaber for små og mellemstore virksomheder, har AutoMester valgt at implementere en ny strategi i dag for at gøre værkstederne klar. Kravet møder de allerede som kæde på større udbud. Ifølge kædechefen vil de nye tiltag for alvor cementere, at AutoMester er de innovative i branchen - også når det kommer til konkrete tiltag for miljøet
AutoMester har allerede taget flere skridt i retning mod at tage mere hensyn til miljøet. Kæden har ifølge Per Weiskvist for eksempel længe gjort sig i genanvendelse af reservedele og rådgivning om grøn kørsel.
- Men nu sætter vi turbo på og rådgiver også om det totale bilejerskab, som eksempelvis om man bør skifte bil, eller om man i stedet bør få foretaget reparationer på den.
Forbrugerne får et valg
Tidligere var man dækket ind som værksted, hvis bare man kunne servicere el- og hybridbiler, vurderer kædechefen, men sådan er det ikke længere, oplyser Weiskvist.
-Det handler også om at kunne håndtere materialerne forsvarligt og tilbyde flere reservedele, der er mere bæredygtige end alternativet. Derfor vil vi også tilbyde forbrugerne et valg, når vi har muligheden. De kan blandt andet vælge imellem almindelige dæk eller dæk, hvor producenten kan stå inde for en mere bæredygtig produktion.
Udover hensyn til miljøet, hvor værkstederne optimeres og bl.a. tager del i tiltag som et samarbejde med Plant et Træ, har AutoMester E+ to andre fokusområder i den nye strategi. Det ene ben er kulturen, hvor der investeres i uddannelse og udvikling af personalet samt deres overordnede trivsel. Det andet ben er bekvemmelighed med tiltag som online booking, videodokumentation under reparation, automatisk indkaldelse til syn, hjulopbevaring og medfølgende vejhjælp ved service.
- Kort sagt: Vi vil gøre det nemmere at være bilejer, udtaler Per Weiskvist.