
Afvikling eller udvikling: Hvordan ser en avisoverskrift ud for Give i 2035?
Onsdag den 23. april blev der afholdt topmøde om Gives fremtid på det erhvervsmæssige område med fokus på Give som det potentielt nye stærke erhvervsområde i Vejle Kommune. En række erhvervsfolk fra byen var mødt frem for at kickstarte en visionær strategi til gavn for udviklingen af erhvervsområdet.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
ERHVERVSTOPMØDE: - Det er nu, vi former fremtidens Give. Din viden og dine perspektiver er afgørende for at skabe en visionær strategi og en stærk fortælling, der kan tiltrække nye virksomheder til Gives erhvervsområde.
Således lød den invitation, der var sendt ud til en håndfuld erhvervsfolk her på Give-egnen, da Vejle Kommune og Give Udviklingsråd bød ind til erhvervstopmøde på Diagonalkroen i Give. Det var reklamebureauet CrossMind, der stod som facilitator for en del af dagens indhold, og mødet startede med, at Vejle Kommunes erhvervschef, Morten Dangaard, fremlagde en række essentielle punkter fra en potentialerapport for Gives erhvervsudvikling.
Gruppearbejde
Herefter var det Martin Haahr Kristensen fra CrossMind, der fremlagde de arbejdsopgaver, man havde sat som mål for dagens workshop med de fremmødte erhvervsfolk, politikere og medlemmer fra udviklingsrådet og Give Handel & Erhverv.
Essensen af arbejdsopgaven og ”gruppearbejdet” havde Give som erhvervslokation som overskrift, og så handlede det for de gode og flittige ’skoleelever’ om at få defineret de vigtigste forretningsmæssige værdier for det nye erhvervsområde, som Vejle Kommune gerne vil sætte i spil her på Give-egnen.
Her er det formanden for Give Udviklingsråd, Jette Nielsen, der i ledtog med borgmester Jens Ejner Christensen og Børsen breaker en 2025 avisforside om Give. Ser spændende ud - og velkommen i Give til Novo Nordisk. Foto: Jim Hoff
Kommer ’den røde løber’ til Give?
Her skal vi lige tilbage til 2024, hvor regeringen kom med et udspil, der skulle ”rulle den røde løber ud” for produktionsvirksomhederne og løsne op i systemet, hvor myndighedsgodkendelser, manglende information og uigennemsigtige processer i dag kan gøre det svært at etablere nye produktionsfaciliteter.
Her kom Vejle Kommune ind i billedet som et af de områder i landet, der skulle lægge erhvervsjord til ’den røde løber’, og her kunne borgmester Jens Ejner Christensen på et borgermøde i Give tilbage i marts fortælle, at man i kommunen har øje på Give som et potentielt vækstområde mht. erhverv – også set i lyset af, at der potentielt kan være en energipark med vindmøller, solceller, biogas osv. på vej til et område mellem Give og Thyregod – plus at man i forhold til forbedret infrastruktur om få år kan tage hul på en motorvejsstrækning mellem Give og Haderslev.
Betingelserne for en betragtelig vækst på erhvervsområdet er altså i den grad til stede.
I udviklingsrådets næstformands gruppe, Lars Utoft, har man allieret sig med selveste New York Times, og det er der kommet denne forside ud af. Foto: Jim Hoff
Kreativt journalistarbejde
Dagens deltagere fik desuden en herlig jordnær, kreativ og fremadskuende opgave, der bestod i, at de i fire grupper skulle lave fire avisforsider anno 2035, hvor de i forhold til erhverv og udvikling skulle fremstille en række opsigtsvækkende headlines, som fortalte historien om ’det store erhvervsmirakel i Give’.
De fire grupper fremlagde så deres avisforsider for hinanden, og den seance udløste en del bifald og højlydt anerkendelse for kreativitet og journalistisk tæft.
Den i dette monumentale selskab ret så beskedne lokale presse var til stede under fremlæggelsen af de fire avisoverskrifter, som pudsigt nok for de flestes vedkommende havde dagbladet Børsen som afsender. Det betyder jo nok, at Vores LokalAvis skal til at kigge sig lidt over skulderen de næste 10 år.
Hvad skal ’barnet’ hedde?
Summen af disse avisoverskrifter tog Per Green fra CrossMind ind i sin afsluttende opsummering af sagens møde, og den helt essentielle konklusion af dagens møde endte med, at man simpelthen skal ud og finde et slogan, nogle punchlines, en varedeklaration, der kan være med til at markedsføre (undlader bevidst at bruge ordet ’brande’, da man i den by har godt gang i de her erhvervsting) Give som det nye forjættede erhvervsland.
Der var forslag fremme som ’Erhvervspark Give’, ’Give er go’ energi’ og ’Erhvervspark Vejle Vest’. Men der blev ikke truffet en endelig beslutning – så hvad det ender med, er stadig i spil i forhold til en effektiv markedsføringsetikette af det, man på mødet faktisk kaldte et af Danmarks største nye erhvervsudviklingsområder.
Såvel Jette Nielsen fra Give Udviklingsråd som Hanne Lund fra Give Handel & Erhverv udtalte efterfølgende stor tilfredshed med mødet, som de begge kaldte for informativt, oplysende og meget givende.
Her er det direktøren for Puratos, Kenneth Jenkins Baker, der lancerer en forside, der både har sin gang hos Børsen og på de sociale medier. Dejligt at se, at Vejle Vest - nu også officiel i de landsdækkende medier - har knækket koden. Foto:Jim Hoff